NATUUR & MILIEU

Hondenbelasting

Geld uit de hondenbelasting wordt slechts voor een heel klein deel gebruikt om overlast van honden (b.v.hondenpoep) tegen te gaan. Het is geen faire belasting, en moet dus worden afgeschaft.

Na vragen SP: Mogelijk toch plek voor oliebollenkraam

Er is nog niks definitiefs - de onderhandelingen zijn nog gaande - maar er liggen in ieder geval opties op tafel. En dat is beter dan helemaal niets, vertelt Bertus Donks van de bekende oliebollenkraam, die de voorbije jaren vlakbij Gooiland stond.

Protestactie voor zonnepanelen leidt tot vragen bij SP en GroenLinks

SP en Groenlinks stellen vragen over het weigeren van een vergunning voor zonnepanelen in de Siriuststraat.

Stevige discussie over ‘onnodig’ onderzoek naar weg over of onder Hilversumse hei

SP-raadslid Pierre van Rooden constateerd dat een meerderheid van partijen tégen een weg onder of over de hei zijn. Waarom zijn dan de onderzoeken baar ene tunnel onder de hei nodig? Hij riep daarom op het onnodige onderzoek - een verspilling van tijd en ambtenaren - per direct te staken.

6 juni 2021

Kadernota Hilversum 2021: Dat kan anders

Foto: n.a. / pixabay

De kadernota van de gemeente Hilversum zet wederom in op groot geld voor grote projecten. Goed voor de CV van de wethouders. Maar de minima en wie afhankelijk is van zorg en welzijn komen er bekaaid vanaf. Bezuinigingen op zorg en welzijn gaan gewoon door. Als het geld voor het fysiek domein tegen de plinten van de te realiseren projecten klotst en er tegelijkertijd binnen het sociaal domein mensen verzuipen vanwege bezuinigingen dan is er iets mis. Dat moet echt anders.

SP vraagt naar ontbreken inbreng natuurclubs bij opstellen mobiliteitsvisie

Een kleine twee weken geleden, toen wethouder Annette Wolthers van Bereikbaarheid de Mobiliteitsvisie 2040 presenteerde, was de boodschap dat de gemeente zich rot had geparticipeerd. De SP-fractie vraagt zich nu af of dat inderdaad zo is, aangezien een aantal natuurclubs kennelijk niet naar hun mening en ideeën gevraagd is.

17 april 2021

Over de Mobiliteitsvisie 2040: Geen tunnel onder de hei! En waar zit nu de visie?

Voor de SP is de mobiliteitsvisie van het college, een inkijkje naar 2040,  een teleurstelling. Niet concreet, niet visionair, en heel veel gemiste kansen. Aardig wat leuke ideeen, dat wel, maar de enige echte maatregel in het stuk - een tunnel onder de hei - is waanzin en zal moeten worden geschrapt - het amendement daarvoor is al door de SP ingediend.

11 juli 2020

Wie bepaalt de toekomst van Hilversum?

Foto: Hilversum

Op 1 juli werd door de gemeenteraad van Hilversum een burgerinitiatiefvoorstel  aangenomen. Het was de eerste keer dat een door de inwoners ingediend voorstel werd behandeld. De raad stemde unaniem voor. Het kostte de raad vier lange avonden van debat om tot dat oordeel te komen, en de tekst werd behoorlijk - en grotendeels onnodig - herschreven. Maar het doel van de inwoners werd bereikt en dat is een grote stap voorwaarts.

Doet het Hilversumse college nog iets met de HOV-kritiek?

De raadscommissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid praat woensdagavond over de kritiek van de Commissie van Welstand en Monumenten op de aanleg van drie bouwwerken voor de aanleg van de HOV: de Oosterengtunnel, de flyover, en de natuurbrug. De discussie is aangevraagd door de SP Hilversum.

16 februari 2020

Neemt het College Hilversum de Commissie Welstand en Monumenten wel serieus?

Foto: SP

Op 24 januari 2020 heeft de Commissie voor Welstand en Monumenten (CWM) een negatief advies uitgebracht op de HOV lijn langs het spoor, en de weg over Anna's Hoeve, m.b.t. de aanleg van de fly-over, de natuurbrug, en de tunnel onder het spoor. Het College van Hilversum heeft besloten om de negatieve adviezen naast zich neer te leggen en stuurt in plaats daarvan een positief advies door naar Provinciale Staten. Reden voor de SP om vragen te stellen.