Parkeerbeleid
Parkeerbeleid
Hilversum heeft een historie als het gaat om het plaatsen van onnodige zuilen in de openbare ruimte.
Iedereen herinnert zich nog wel de Media Mile, die een enorme flop werd. De geschiedenis dreigt zich te herhalen. Overal zijn ze als paddenstoelen uit de grond gekomen, de parkeerzuilen. Het invoeren van betaald parkeren tot de ring heeft tot een storm van protest geleid. Duizenden Hilversummers tekenden een petitie: stop betaald parkeren. De telefoon bij de SP staat roodgloeiend, de mailbox stroomt vol. Al in januari dienden wij een motie in: Breng dit parkeerbeleid terug naar de tekentafel. Deze motie kreeg slechts 7 stemmen voor. Nu, bijna een jaar later, beginnen we te zien wat er allemaal niet deugt. Wat we nu doen is wat pleistertjes plakken op een gapende, open wond. We vergaderen urenlang over dit beleid, ambtenaren maken overuren. Automobilisten betalen dus mee aan het oplossen van problemen die er helemaal niet hadden hoeven zijn als we gewoon aan het oude beleid hadden vastgehouden.
Een greep uit de klachten:
- Vrijwilligers en mantelzorgers worden op kosten gejaagd
- Oma en/of opa die op hun kleinkinderen komen passen als de ouders aan het werk zijn moeten ineens betaald parkeren
- De app of eigenlijk de website in op z’n zachtst gezegd niet gebruiksvriendelijk
- We hebben betaald parkeren ingevoerd op een heleboel plekken, echt een heleboel plekken waar totaal geen parkeerdruk is, zie ook het onderzoek van stop betaald parkeren Hilversum
- Mensen met een oprit en maar één auto mogen nergens meer onbetaald parkeren. Als ze een tweede auto zouden nemen mag dat wel, met een vergunning. Dit zorgt voor een frustrerende ongelijkheid tussen bewoners
- Mensen met een latrelatie hebben een flink probleem. Al ze een geliefde hebben van buiten Hilversum wordt het hebben van zo’n relatie een duur grapje. Dan mag de partner wel heel lief en/of aantrekkelijk zijn.
- Scholen betalen nu duizenden euro’s per jaar aan betaald parkeren. Ja, we hebben het tarief inmiddels gehalveerd, maar nog steeds gaat er geld dat naar onderwijs zou moeten gaan naar betaald parkeren
- Om te begrijpen waar je wel en niet mag parkeren met je vergunning moet je flink studeren. Nu je eenmaal dat beroerde parkeerbeleid hebt ingevoerd is dat probleem lastig op te lossen maar de SP gaat het liefst naar één zone buiten het centrum en de winkelgebieden
- Wij spraken onlangs met mensen bij zorgcentrum de Egelantier. Daar zien ze het aantal bezoekers gewoon teruglopen. Een zeer schadelijk bijeffect van dit beleid
- Daar waar we proberen om Hilversum aantrekkelijker te maken, horen wij dat dit parkeerbeleid schadelijk is voor Hilversum, zeker voor ondernemers die ook afhankelijk zijn van bezoekers die met de auto komen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook de SP doet mee aan pleistertjes plakken. Wij zullen alle voorstellen steunen die dit beleid ook maar een klein beetje verbeteren.
Wij zijn er ook voor om het autogebruik terug te dringen. Dit middel helpt niet en is een onevenredige belasting voor de Hilversummers. Dat fijnmazige OV wat er in de concessie met Transdev is afgesproken: wij zien het niet. Stimuleer nog meer het fietsen, door te zorgen voor voldoende fietsparkeerplekken bijvoorbeeld.
Wij zien het liefst dat hele parkeerbeleid teruggedraaid. Voer alleen betaald parkeren in in de wijken en straten waar de bewoners er om vragen. Als we straks gaan evalueren kan er maar één conclusie zijn: terugdraaien dit beleid.
Tja, en wat dan te doen straks met al die parkeerautomaten die we niet meer gebruiken, de nieuwe Media Mile van Hilversum. We kunnen ze dopen tot Mobiliteits Mile misschien? We laten ze staan en maken het mogelijk om daar te doneren aan goede doelen als de Voedselbank bijvoorbeeld (belachelijk dat we dat nodig hebben in een rijk land als Nederland).
We hebben overwogen om onze motie van januari nogmaals in te dienen: terug naar de tekentafel met dit beleid. Als wij goed luisteren naar de meeste partijen wil men dit niet meer terugdraaien en heeft dat helaas geen zin.
Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Paul Vonk
- Zie ook:
- Paul Vonk
- VERKEER & VERVOER
Reactie toevoegen