Fractievoorzitter Bianca Verweij Politicus van het Jaar in Hilversum

17 januari 2019

Fractievoorzitter Bianca Verweij Politicus van het Jaar in Hilversum

SP-fractievoorzitter Bianca Verweij is gekozen tot Hilversumse Politicus van het Jaar. De SP Hilversum vindt dat meer dan terecht. Bianca heeft zich het afgelopen jaar wederom hard ingezet voor Hilversummers en kwetsbare Hilversummers in het speciaal.

Zo kaartte ze de ernstige problemen aan in de WMO en Jeugdzorg, zette zij zich in voor een eerlijk loon voor mensen met een beperking en heeft ze zich hard gemaakt voor een passende plek voor WESPP-deelnemers.

WMO en Jeugdzorg

Bianca veegt de vloer aan met het WMO-beleid van de gemeente Hilversum.  Teveel geld gaat op aan plannetjes, te weinig geld gaat naar de mensen die het nodig hebben. Beschamend, vindt ze, en de rekenkamer geeft haar gelijk. Ze zette zich ook in voor de wachtlijsten in de jeugdzorg. Ze diende samen met andere partijen moties in om meer geld voor DAC Wespp en Jeugdzorg vrij te maken. De politieke wil blijkt er niet te zijn bij de meeste coalitiepartijen, maar Bianca zet door en hekelt de yolo cultuur van het college.

Eerlijk loon

Begin vorig jaar kwam VVD-staatssecretaris Van Ark met plannen om mensen met een beperking aan het werk te helpen door ze onder het minimumloon te laten betalen. Ook zouden veel sociale rechten voor deze groep vervallen. Dit vond de SP onbestaanbaar en dus kwam Bianca in actie. Samen met de FNV, LFB en Wij Staan Op organiseerde de SP een bijeenkomst om deze waanzin van deze plannen te bespreken. Ook dienden we moties in bij de gemeenteraad. Door al het verzet vanuit de samenleving en vanuit partijen als de SP, gingen de belachelijke plannen van tafel.

WESPP

Ook toen vorig jaar zomer bleek dat de arbeidsmatige dagbesteding voor mensen met een psychiatrische achtergrond (WESPP) per 1 januari zou sluiten, kwam Bianca gelijk in actie. Samen met de deelnemers van het WESPP voerde de SP in de raad én op straat actie tegen het slopen van deze belangrijke voorziening. Zo bezette zij zelfs het WESPP in oktober om aandacht te vragen voor de doelgroep en passende voorzieningen voor hen. Nog steeds voert Bianca deze strijd voor een rechtvaardige afloop van dit door HvH-wethouders verergerde drama.

Bianca heeft zich op de bovengenoemde onderwerpen – en daarnaast op nog vele andere onderwerpen – hard gemaakt voor de Hilversummers, en dat is niet onopgemerkt gegaan. Ze heeft de verkiezing welverdiend gewonnen!