SP in de Buurt: Hilversum Zuid

6 februari 2018

SP in de Buurt: Hilversum Zuid

Foto: SP

Afgelopen twee zaterdagen was de SP-Hilversum op pad in Hilversum Zuid om te horen wat mensen van hun buurt vinden.

Verhuisd de Hoogvliet wel of niet?
Hekel gespreksonderwerp in de buurt Chatham en rondom de Stam garage aan de Bosdrift was de verhuizing van de Hoogvliet supermarkt, aan de Admiraal de Ruyterlaan, naar de Stam Garage aan de bosdrift.

Dat de Stam Garage daar weg gaat vinden vele een zegen. De buurtbewoners rondom de Stam Garage vrezen echter, dat als de Hoogvliet daar komt, dat er in toenemende mate overlast van verkeer zal zijn. En daar hoopte zij nu juist vanaf te geraken.

De buurtbewoners rondom Chatham vrezen dan weer dat als de Hoogvliet daar verdwijnt er verloedering van leegstaande panden zal komen. Alhoewel er ook kansen gezien worden. Kleine winkeltjes behouden, woningen en een gezondheidscentrum met een leuk pleintje ervoor worden genoemd.

Natuurlijk wordt ook buurtsuper Jongerius genoemd waar men zich zorgen over maakt. Zal hij de concurrentie met de Hoogvliet overleven?

Niemand weet de stand van zaken
Wat een gedeelde gedachte is is dat dat niemand op dit moment weet hoe en wat met betrekking tot de plannen. Ondanks dat het 'bekend' is wist niemand wat nu precies de stand van zaken is. En de buurtbewoners willen wel graag geïnformeerd worden. Door de gemeente, de Hoogvliet of de project ontwikkelaar.
De gedachte nu is dat ze 'het wel zullen horen als het in kannen en kruiken is' en dat vinden de buurtbewoners onplezierig.

De SP zal daarom bij de gemeente en de projectontwikkelaar nog eens vragen naar de stand van zaken en aandringen op het (tijdig) informeren en waar het kan betrekken van de buurtbewoners bij de plannen.

Lees ook: Hilversum Zuid deelt zijn zorgen

Bloeiende Bloemenbuurt
Lopend door de Bloemenbuurt merk je: hier leeft nog steeds een beetje het oude Hilversum. Monumentale panden, knusse hofjes en onverwacht schattige perkjes (goed onderhouden door de inwoners zelf)

Renovatie huurwoningen
Wat ook opvalt is dat er flink gerenoveerd is en wordt. Dudok Wonen heeft meer dan 500 huurwoningen opgeknapt en in veel gevallen verduurzaamd. Het project 'Thuis in de Buurt' lijkt dan ook geslaagd.

Nieuwe Egelantier
En ook het transformeren van verzorgingshuis de Egelantier naar een woondienstencentrum is bijzonder goed gelukt. Bewoners en omwonenden zijn tevreden.

STOP Verkoop sociale huurwoningen
Wat dan weer teleurstellend is, is dat Dudok meerdere sociale huurwoningen in de verkoop heeft gezet en inmiddels verkocht. Dat baart ons dan weer zorgen. Want we hadden al een tekort aan sociale huurwoningen en de verkoop van die sociale huurwoningen maakt het er niet beter op. Als SP pleiten we niet voor niet voor een stop op deze verkoop.

Zorgelijke leegstand winkels
Aangenomen op de Hilvertsweg zien we vele winkels leegstaan. Een treurig beeld. Zo levendig als de Gijsbrecht is zo triest is deze aanblik. We zullen de gemeente vragen hier aandacht aan te besteden.

Elke zondag koopzondag?
Overigens de winkeliers aan en rondom de Gijsbrecht die de SP sprak zitten niet perse te wacht op elke zondag koopzondag laat staan op elke zondag betaald parkeren. Een enkeling vind het wel OK.

Foto: SP

Gaat er een nieuwe Lelie bloeien?
Na de brand in maart 2017 is de 'Oude Lelie' ten dode opgeschreven. De vele activiteiten door de buurt verspreid en ook de buurtbus wordt ingezet om buurtactiviteiten door te laten gaan. De buurt baalde en daarom heeft de buurt zich verenigd om een nieuw wijkcentrum te laten herrijzen. De gemeente heeft plannen om de grond te kopen en wenst ook dat er een nieuw wijkcentrum komt.

SP steunt de buurt
Natuurlijk steunt de SP de plannen van de buurt om een 'Nieuwe Lelie' weer tot bloei te brengen.

Gevaarlijke kruising
Met enige verbazing hebben we staan kijken naar de kruising Diependaalselaan/Hilvertsweg. Een fiets/voetpad waar steeds auto's op staan (omdat ze anders de Diependaalselaan niet kunnen overzien) en geen verkeerslichten op punten waar je ze wel verwacht.

Foto: SP

Buurtbewoners laten ons weten dat dit echt een gevaarlijk punt is waar ze liever verkeerslichten op alle vier de wegen hebben. We zullen dat onder de aandacht van de gemeente brengen, want, zo hebben we zelf gezien, het is voor al het verkeer een een gevaarlijk en onoverzichtelijk punt.

Tot ziens in de volgende buurt!