Mooi Oost: We Live Here Too

12 maart 2018

Mooi Oost: We Live Here Too

Inwoners van Hilversum Wijk over het Spoor roeren zich. En dat is goed! Die van Hilversum-Noord mogen trouwens ook best wat van zich laten horen. En die van Kerkelanden. Want sinds het vertrek van de SP uit het college lijkt alles om het centrum te gaan. De voortvarende aanpak van de buurten die de SP heeft aangezwengeld dreigt het momentum te verliezen.

Jij woont in een buurt. Wij allemaal wonen in een buurt. Het is belangrijk dat het goed toeven is in een buurt, dat je er terecht kan voor zorg, dat je een stem hebt in wat er gebeurt, met het verkeer bijvoorbeeld, met de veiligheid. Je kinderen moeten er kunnen spelen en, als ze ouder zijn, een plek hebben waar ze bij elkaar kunnen zijn. Daarom zijn goede voorzieningen belangrijk, wil je iemand van de gemeente kunnen aanspreken als dat nodig is.

Toen wij in het college stapten, gebeurde er weinig. Mensen in het raadhuis waren niet met de buurten bezig. Een partij als D66 had de mond vol over buurten, maar deed er aanvankelijk niks aan. Wij hebben de portefeuille eind 2014 overgenomen. Toen gebeurde er van alles. Meer geld dan ooit is er gegaan naar inwonersinitiatieven zoals Hilverszon en de Meentwerf. Er kwamen buurtcoördinatoren, meer buurtbijeenkomsten, in het Riebeeck kwartier kwam een Huis van de Buurt en we hebben buurtnetwerken opzet met bewoners, de buurtcoördinatoren en buurtwerkers. We zijn ook actief geweest met de jongerenwerkers om de situatie voor de jongeren beter te krijgen. Is het daarmee klaar? Nee zeker niet! Maar het begin is gemaakt.

Een belangrijk onderdeel van deze aanpak was een nieuwe werkwijze van de professionals in de buurt. Wij wilden meer samenwerking in teams, betere coördinatie, en veel betere samenwerking met actieve bewoners. Daarom zijn we intensief bezig geweest met de mensen van Versa.

We hebben veel bereikt. Veel meer buurten en straten hebben nu een eigen feest. Er gebeurt van alles. Maar we zijn er nog lang niet. De buurtnetwerken moeten actiever en zichtbaarder worden. Dat geldt ook voor de zorgnetwerken in de buurt. Wij hebben geijverd voor buurtpeilingen zodat bewoners zich kunnen uitspreken over onderwerpen in de buurt. En we zouden graag zien dat buurten budgetten en buurtrechten krijgen om dingen zelf te doen.  Het zou geweldig zijn als er in sommige buurten buurtcoöperaties zouden ontstaan om van alles en nog wat te organiseren in de buurt.

De SP wil graag verder met de buurten. Sterke buurten zijn het antwoord op de behoefte van veel andere partijen om de gemeente groter te maken en om Hilversum als mediastad te promoten. (Wat heb je daar aan als je in Oost woont?)

Andere partijen hebben de mond vol over de buurten-vooral in verkiezingstijd, maar hadden geen oog voor in Hilversum Noord en Oost. Hilversum Noord en Oost is voor hen over het spoor. Daar was niets interessant het grote geld ging naar het centrum. De SP is al jaren lang in contact met veel inwoners, ook in Oost, ook in Zuid en ook in Noord. Dat maakt het verschil uit. En daarbij komt dat politiek bedrijven in de buurten en straten in ons bloed zit. Niet zomaar voor het politiek gewin maar om inwoners te ondersteunen. Wij noemen dat Sociaal en Praktisch. Voor Elkaar en voor de Buurt.

Dus wilt u wat met uw buurt, dan weet u op wie u straks het beste kunt stemmen!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.