De 'vier-brinkjes' voor het Stationsgebied verdient aandacht

1 februari 2019

De 'vier-brinkjes' voor het Stationsgebied verdient aandacht

Foto: SP

Het college is hard bezig met het stationsgebied. Vol enthousiasme stoomt men voort met het 'Zeven straatjes' plan van wethouder Scheepers. Niet omdat het zo'n geweldig plan is, maar omdat er niks anders is. Of toch wel?

Eind vorig jaar werd door Michel Huisman, op uitnodiging van de gemeenteraad, een alternatief voor het Stationsplein gepresenteerd: het 4-brinkjesplan.
Michel Huisman is kunstenaar en ontwerper van het stationsgebied in Heerlen, het Maankwartier, en heeft dus ervaring met ontwikkeling op dat vlak.

Het 4-brinkjesplan is kleinschalig, groen en betaalbaar. Het biedt een verbinding tussen Oost en West en betrekt het Oosterspoorplein. Dat laatste is een belangrijke wens die de SP al eerder heeft geuit. Tot nog toe blijft het betrekken van het plein in de huidige plannen echter uit.
Het plan geeft ook ruimte aan groen (met grote bomen), en heeft aandacht voor voetgangers en fietsers.

Het is een ambitieus project, maar dat past wel bij de ontwikkeling. De SP-Hilversum heeft steeds gezegd: kom met een goed plan - of doe anders niets. Het huidige 7-straatjes plan is het allemaal nét niet. Het is de moeite waard om het 4-brinkjesplan te onderzoeken, en ook de inwoners als keuze voor te leggen. Tenslotte moeten we er met zijn allen de komende decennia mee dealen. Dan wil je niet een te haastig plan dat niemand echt mooi vindt. Politici willen nog wel eens graag 'doorpakken' om hun daadkracht te laten zien, maar politiek imago moet niet de keuze bepalen.

De VVD wethouder riep ook meteen dat het plan 'te groots' was voor Hilversum. Dat is een merkwaardig opvatting voor een college dat eerder megalomane plannen heeft met het Mediapark ('Hilversum Media Valley'), en grof geld pompt in citymarketing.

De SP vindt dan ook dat ook dit plan moet worden uitgewerkt.

Volgens de Hilversumse Achitectuurprijs en Michel Huisman is het project financieel haalbaar, en levert het de gemeente meer op dan het 7-straatjes plan omdat er door de verhoogde bouwgrond meer woningen komen. Dat zouden we graag uitgezocht zien. Ook willen we weten of het plan past in de omgeving, en hoe de Hilverumse bevolking er tegenaan kijkt.

Een aantal groepen zijn erg enthousiast voor dit plan. Als dat enthousiasme overslaat naar de rest van de inwoners, dan moeten we dit plan ook echt serieus nemen. Op zijn minst moeten we het als alternatief aanvaarden. Het Stationsplein verdient die aandacht.

Als je meer informatie wil, en je mening wilt geven, kom dan naar de bijeenkomst over het Stationsgebied op 12 februari in de Melkfabriek. Bekijk het programma, of meld je aan via: