h

Visie op het Stationsplein

22 februari 2017

Visie op het Stationsplein

In december heeft de gemeenteraad van Hilversum de visie vastgesteld voor de ontwikkeling van het stationsgebied. In januari volgde een discussieavond met inwoners. 

Er wordt al lang geklaagd over de inloop in de stad. Het is niet uitnodigend, het centrum is voor bezoekers moeilijk te vinden en het verkeer is hinderlijk. Bovendien is het station moeilijk bereikbaar, maar ook het centrum zelf, moeilijk bereikbaar. 

Het aanpassen van het stationsplein heeft aardig wat voeren in de aarde, omdat bij de ontwikkeling ook de verkeerstroom wordt aangepakt.

Het plan is om de Schapenkamp – de weg voor het station – tweerichtingsverkeer te maken, en deze verdiept aan te leggen. Voetgangers en fietsers gaan dan over de weg heen. Verkeerslichten zijn dan verleden tijd en iedereen kan veilig naar zijn bestemming.

De binnenste centrumring, die nu tussen de Groest en de markt langsloopt, komt om het marktterrein heen te liggen.  Dat zou zorgen voor een verkeersluw, en dus veiliger, centrum, en een betere doorstroom voor de auto’s.

Knelpunten

Daar zitten wel wat haken en ogen aan. Zo is nu nog niet duidelijk hoe je bij het station komt als de weg wordt verdiept. Komt er een ‘kiss en ride’ waar je mensen kan afzetten? En hoe kom je in de parkeergarage Silverpoint?

Het omleggen van de weg betekent tweerichtingsverkeer op de Koninginneweg (er zijn voor het omleggen geen andere mogelijkheden). Die weg is vrij smal. Om veilig tweerichtingsverkeer mogelijk te maken betekent dat waarschijnlijk dat de fietspaden daar verdwijnen, en dat fietsers de route langs het spoor moeten volgen.

Bovendien wordt het daar natuurlijk drukker, dus veel bewoners aan de weg zijn niet enthousiast.

Kleine spoorbomen

Daarnaast zou in een eerste ontwerp die rondweg ook langs de kleine spoorbomen lopen (de overweg bij de Vorstin). Dat is al een drukke overgang, waar nogal wat fietsers halsbrekende toeren uithalen bij het oversteken.

Extra verkeersdrukte door tweerichtingsverkeer betekent ene onhoudbare situatie. Er moet dan echt iets gebeuren, maar de mogelijkheden zijn beperkt.

Het wordt dan óf ondertunneling – door gebrek aan ruimte moeilijk te realiseren – of gedeeltelijk afsluiten (bijvoorbeeld alleen voor auto’s).

Wethouder Voorkink heeft al laten weten dat volledige afsluiting geen optie is – dan sluit je hele delen van Hilversum van het centrum af  - maar er moet zeker verder gezocht worden naar oplossingen.

Een optie die nu wordt onderzocht is om bij het verleggen van de centrumring de weg eerder te laten afbuigen, zodat het verkeer niet bij de kleine spoorbomen in de buurt komt. Daarmee wordt de druk op de overweg minder, al zal er op een bepaald moment simpelweg een oplossing moeten komen, omdat verkeer én treinen blijven toenemen, zelfs als er niets veranderd.

Aankoop GAK-gebouw

In aanloop naar het aanpakken van het stationsgebied in Hilversum heeft de gemeente Hilversum het oude GAK gebouw gekocht. Het gebouw staat pontificaal in het centrum, vlak voor het stationsplein. Vele mensen zien het als het als een van de lelijkste gebouwen van Hilversum.

Over smaak kan je twisten, maar voor de ontwikkeling van het stationsgebied staat het behoorlijk in de weg. Daarom heeft de gemeenteraad van Hilversum goedgekeurd dat het gebouw werd aangekocht. Ook de SP-Hilversum stemde in.

Met de aankoop ligt nu de controle op wat er met het gebouw gaat gebeuren in handen van de gemeenteraad. Het plan is vooralsnog dat het tegen de vlakte gaat zodra de plannen voor het plein zijn uitgewerkt. Het kan dan plaatsmaken voor een busstation, horeca of woongelegenheden. De precieze invulling moet nog worden bepaald, in samenspraak met de bewoners van Hilversum.

Geld

Dit alles kost natuurlijk veel geld. De voorlopige schatting is al 45 miljoen. Dat is een behoorlijke som, en die kan nog groeien – al zal de gemeente ook wel de beschikking kunnen krijgen over een aantal subsidies van de overheid.

Van al dat geld kun je natuurlijk ook hele andere dingen mee doen, zoals op sociaal gebied. Tegelijkertijd is ook het onderhouden van ‘de stenen’ een taak van de overheid. Veel mensen – in én buiten het centrum – zien de situatie rond het stationsplein graag aangepast. Als de boel daadwerkelijk verbeterd kan het dat bedrag waard zijn.

We moeten natuurlijk wel eerst alle knelpunten oplossen. Een halve oplossing is geen oplossing: als we het stationsplein aanpakken, moeten we dat goed doen en doorzetten. Anders heeft het namelijk geen zin. Daarvoor moeten we wel van start met de uitwerking.

De SP-Hilversum heeft daarom ingestemd met de visie op het stationsgebied.

Er starten nu avonden om met de inwoners in gesprek te gaan, over eventuele bezwaren, maar ook om ideeën op te halen hoe we de knelpunten kunnen oplossen of suggesties hoe het plein verder in te richten.

Pas als de kosten en de oplossingen duidelijk zijn, en we weten dat het daadwerkelijk ook te realiseren is, neemt de raad een definitieve beslissing.

Daarbij blijft voor de SP-Hilversum wel als paal boven water dat – ongeacht de kosten die we gaan maken voor de ontwikkeling – dat niet ten kosten kan gaan van geld op armoedebestrijding, participatie, zorg of welzijn.

Meer informatie over het project vind je op:

http://centrumhilversum.nl/stationsgebied/

U bent hier