Een warme mantel voor mantelzorgers

12 november 2013

Een warme mantel voor mantelzorgers

Mantelzorg gaat over krachtige mensen in een kwetsbare situatie. Zij verdienen de zorg en aandacht zoals zij die aan hun naasten verlenen. Helaas bleek dat de mantelzorgers niet meer op laagdrempelige warme steun konden rekenen. Daarom kwamen ze in actie. De SP-Hilversum sloot zich bij deze actie aan, steunde hen en hing hen een warme mantel om.

Mantelzorgers in actie
Op maandag 11 november heeft het mantelzorgkoor Versa welzijn directeur Herman Wagenmeester een petitie (met handtekeningen) aangeboden waarin zij beschrijven waar een mantelzorger behoefte aan heeft. Dit deden ze omdat ze het gevoel hadden dat ze steeds meer in de kou kwamen te staan. Ze misten bijvoorbeeld de mogelijkheid om tijdens daarvoor georganiseerde activiteiten hun hart te luchten en echt even te ontspannen. Dit was altijd goed geregeld maar is wegbezuinigd. De mantelzorgers hadden een duidelijk verhaal wat via deze link na te lezen is. De directeur van Versa schrok en gaf aan dat in geen geval mantelzorgers de dupe mogen worden van de bezuinigingen en dat mantelzorgers juist erg belangrijk zijn. Zeker in deze tijden.

SP steunt mantelzorgers
De SP-Hilversum draagt mantelzorgers een warm hart toe. Daarom besloten we om de actie van het mantelzorg koor te steunen. Tijdens het optreden van maandag 11 november hebben we het mantelzorg koor daarom symbolisch geadopteerd, hen een warme mantel omgedaan, het SP-licht van liefde aangeboden en als klap op de vuurpijl een volledig verzorgd koffie en gebak verwen arrangement aangeboden.

De directeur van Versa werd niet vergeten. Hij ontving van SP-fractievoorzitter Bianca Verweij het SP-licht van Inzicht en de vraag of hij met de mantelzorgers in gesprek wilde gaan om de diensten van Versa beter te laten aansluiten bij de behoeften van de mantelzorgers. Daar is geld voor want de gemeenteraad van Hilversum draaide afgelopen maand een bezuiniging van 200 duizend euro op de mantelzorgondersteuning terug. Lees Hier de motie

Mantelzorgtelefoon werkt weer
Verder ontdekte de SP-zorgwerkgroep dat de mantelzorgtelefoon van Versa al enige weken onbereikbaar was. Dit hebben ze onder de aandacht gebracht bij Versa. Dat vervolgens maatregelen kon nemen. Het heeft ertoe geleid dat de mantelzorgtelefoon weer gewoon bereikbaar is.

Lees hier een publicatie van de Gooi en Eembode over de actie

Eerdere SP-publicaties:

Mantelzorgondersteuning niet volgens afspraak