Stop transport gevaarlijke stoffen

13 juli 2013

Stop transport gevaarlijke stoffen

Burgemeester Pieter Broertjes, voorzitter van de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek, maakt zich hard maken om de chloortrein van Hilversums grondgebied te krijgen. En hij gaat aan de slag om de veiligheidsregio beter op orde te krijgen. De chloortransporten, die door het Gooi rijden zijn niet langer welkom. De burgemeester geeft hiermee uitvoering aan een SP/D66 motie en daar zijn we blij mee. Maar daarmee zijn we er nog niet. De veiligheidsregio moet zo snel als mogelijk op volle sterkte en conform wet-en regelgeving werken. Als dat niet kan moeten we zorgen dat er geen risicovolle transporten plaats vinden door Gooi en Vechtstreek. Eerst zorgen dat je je zaken op orde hebt voordat je inwoners blootstelt aan risico’s. Daarom hebben we het college nog een serie vragen gestuurd. Hun antwoorden moeten duidelijkheid geven over hoe ze de knelpunten bij de meldkamers gaan oplossen.

Lees hier de artikel 41 vragen die de SP stelde over het op orde zijn van de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.

Bekijk hier de uitzending van EenVandaag d.d. 12 juli 2013 over de chloortransporten.

Lees hier de SP Tweede Kamer vragen over de meldkamers d.d. 16 mei 2013.

Burgemeester Anne Marie Jorritsma is van mening dat de tijdelijke oplossing voor de meldkamers Gooi en Vechtstreek en Flevoland onvoldoende is. Lees en luister hier.