Naschoolse opvang voor ieder kind

19 februari 2018

Naschoolse opvang voor ieder kind

Ongelijkheid is een doorn in het oog. Teveel Hilversummers leven op de rand terwijl andere Hilversummers royaal kunnen uitpakken. De verschillen zijn merkbaar in het onderwijs. Terwijl Nederland gelukkig het principe koestert dat alle kinderen gelijke kansen hebben op onderwijs en dus gelijke toegang, dreigt de praktijk steeds meer geweld te doen aan dat principe. Kinderen die ouders hebben met veel geld, hebben nu meer en betere kansen dan kinderen met ouders die met
moeite rond komen.

Een belangrijk verschil is in de naschoolse opvang en dan vooral de huiswerkbegeleiding. Voor degenen die kunnen betalen zijn er instellingen die leerlingen als het moet over de streep trekken. De rest mag het zelf uitzoeken.

Veel scholen gaan er inmiddels van uit dat leerlingen die begeleiding kunnen krijgen. Ze vragen van alles van hun leerlingen. Naast het reguliere huiswerk, geven ze werkstukken, projecten, en spreekbeurten op. Eindeloos heb ik mijn kinderen daarbij geholpen. Ik kan dat want ik heb het zelf eerder gedaan en doe dat werk nog steeds aan de universiteit.

Anderen kopen die hulp dus in. Maar wat als je als ouder zelf niet weet hoe al dat werk te doen en geen geld hebt om hulp in te kopen? Dan mag je kind het zelf uitzoeken.

Dit geldt voor het VWO maar ook voor de lagere school. Ook daar moeten kinderen van alles doen om verder te komen. En het geldt voor de lagere school want teveel kinderen komen met achterstand in taal naar de lagere school.

De SP wil gelijke kansen voor iedereen, een gelijk speelveld op school. Daarom pleiten we dat scholen open blijven tot 6 uur en in de extra uren huiswerkbegeleiding maar ook sport, muziek en toneellessen aanbieden. Nu doen sommige scholen dat al en geven vrijwilligers de huiswerkbegeleiding.

De SP wil dat dat aanbod standaard wordt. Voor een belangrijk deel zal de
invulling door vrijwilligers geschieden. Scholen kunnen organisaties als Globe inschakelen voor het geven van kunstzinnige lessen. Deelname is vrijwillig.

We zien dit punt helaas niet in de verkiezingsprogramma’s van andere partijen. Een paar zinspelingen misschien. Maar het heeft niet de nadruk die wij eraan geven. Wellicht is dat omdat SP-ers weten wat het betekent om met weinig geld rond te moeten komen en hoe kinderen gauw de dupe zijn.

Geef ons een kans en wij gaan van dit punt werk maken! Let maar op!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.