Hoezo city-marketing?

22 januari 2018

Hoezo city-marketing?

Is het je ook opgevallen? “We live in Hilversum,” “We Hliversum.” Wat fijn dat de gemeente ons dat laat weten via bilboards, plakkaten en advertenties. Voor het geval je het niet al wist: je woont dus niet in Huizen, bijvoorbeeld, of Loosdrecht.

Er staat nu zelfs een container op het stationsplein die de boodschap gaat uitventen aan mensen die van buiten komen en dolgraag een dagje Hilversum willen doen.

Ook zo fijn, de boodschap is in het Engels. Mocht je geen Nederlands kennen, dan kan je nu ook weten dat wij in Hilversum wonen. Daar houdt de boodschap niet mee op. Ook Japanners, Italianen en Chinezen mogen weten dat wij in Hilversum wonen. Geweldig toch?

Je hebt het al begrepen: sinds kort doet Hilversum aan “city marketing.” Voor het welbehagen van de Hilversummers, benadrukt het college. Voel je je al beter?

De campagne heeft een hoog “me too” gehalte. Hilversum doet nu waar tal van andere steden vijftien jaar geleden mee zijn begonnen. Niets gaat boven Groningen en in Amsterdam “Iamsterdam”. Dus nu in Hilversum “we hliversum”. In Amsterdam is het resultaat dat de stad overlopen wordt door toeristen. In Hilversum moet dat blijkbaar ook gebeuren. De wegen in dit dorp kunnen de drukte wel aan. En straks met de media mile is er natuurlijk van alles te beleven hier.

City marketing komt uit de koker van degenen die van Hilversum een bruisende, innovatieve stad willen maken, waarvoor mensen Amsterdam links willen laten liggen. Die mensen willen daar graag gemeenschapsgeld op in zetten. Vandaar die containers, de bilboards, de mediamile en grootse plannen voor het media park.

Veel andere Hilversummers hechten aan Hilversum als een dorp, zijn blij met de media, maar waarderen vooral het groen, de mooie en gezellige buurten en de goede zorg. Zij investeren het schaarse gemeenschapsgeld liever in de buurten, in meer betaalbare woningen en goede zorg.

Een waarschuwing: Wat het college ook beweert, het geld voor city marketing komt vooral ten goede van wat ondernemers in het centrum, zoals Primark en H&M. Misschien hebben de Vorstin en Beeld en Geluid er ook baat bij, maar dat moet nog blijken. De rest van de Hilversummers mogen toekijken.

City marketing is een idee waar D66 zich mee wil profileren met in haar kielzog de VVD en wellicht Groen Links. In mijn vakgebied—culturele economie—is die aanpak inmiddels achterhaald. Wij weten inmiddels dat alle aandacht voor een centrum en creatieve activiteiten de tweedeling in een stad vergroot. Het spektakel in de binnensteden van Bilbao en Berlijn gaat ten koste van de wijken daaromheen. Willen we dat in Hilversum ook?

Daarbij is de vraag of al die investeringen wel gaan renderen. Een tijdje geleden kwam ik in een onderzoek tot de conclusie dat Hilversum belangrijke ingredienten mist om de creatieve en innovatieve stad te worden die D66-ers willen. Daaronder is een universiteit of academie—want die heeft Hilversum niet. Met deze campagne probeert het college een uitweg te forceren. Ik vrees dat het geld vooral weggegooid wordt en dat de citymarketing ten koste gaat van het programma sterke buurten waarmee wij van de SP zijn begonnen.

Gelukkig komen de verkiezingen eraan, dus mag je kiezen wat je belangrijker of realistischer vindt.

Het is aan jou. “We Hliversum” of gewoon een Hilversum waarin iedereen meedoet?