Geen vertrouwen meer in Hoogvliet

28 oktober 2021

Geen vertrouwen meer in Hoogvliet

Foto: SP

Na jaren de inwoners in de buurt te hebben genegeerd vroeg Hoogvliet in de commissie van woensdag 28 oktober of ze hun verhuisplannen naar de Stam garage even een 'akkoord' stempel konden geven. Met die goedkeuring konden ze dan wel de participatie in. De SP, en gelukkig het gros van de commissie was echter duidelijk: zonder draagvlak geen akkoord. En voor de SP is al zonneklaar dat dát er niet gaat komen.

Hoogvliet wil namelijk niet meer in Chatham blijven, waar de supermarkt nu zit. Die plek is voor hun niet haalbaar meer. Ze willen massaal uitbreiden en dat kan daar naar hun zeggen niet. De buurt was, en is, echter massaal tegen de verhuizing naar de Stam garage op de Bosdrift. Mensen rond Chatham willen daar geen supermarkt kwijt. De bewoners rond Stam willen juist géén supermarkt in hun buurt. Er is totaal geen draagvlak. Hoogvliet bleef hier echter doof voor. Eerder reikte de SP aan hen al eens de 'gouden wattenstaaf' uit, om hun oortjes uit te peuren (foto). Maar dat heeft tot nog toe niets geholpen. Naar de inwoners wordt nog steeds niet geluisterd.

Het was daarom überhaupt een gotspe dat het onderwerp geagendeerd was. De SP had eerder al tegen agenderen geadviseerd:

"In de eerdere commissie is aangegeven dat gebrek aan draagvlak een belangrijke reden is om een positieve grondhouding af te wijzen, en dat daar dus eerst aan gewerkt moet worden.
Omdat er niet actief gewerkt is aan draagvlak wordt er ons inziens niet voldaan aan de randvoorwaarden voor een eventuele nieuwe bespreking."

Daarnaast is het voorstel geen college stuk. Het is ingezet door de ontwikkelaar, die om steun vraagt voor een bestemmingsplan wijziging. Dat het college er nog vlug een stempeltje opzet verandert daar niets aan. Zoals SP-er Jan Peter Otto het verwoordde: "Het voorstel leest als een stuk van de raad van bestuur van Hoogvliet." Een ondernemer die raadstukken schrijft. Gekker moet het niet worden.

Gelukkig liet de commissie zich niet in de luren leggen. Er waren bar weinig fracties over die nog twijfelden aan het gebrek aan draagvlak. Naast een aantal inwoners die in persoon kwamen inspreken waren er bijna twintig geschreven reacties van inwoners aan het voorstel toegevoegd - stuk voor stuk bezwaar makend tegen de verhuizing.
Blind het plan goedkeuren - met het risico dat dat op een later moment als drogreden wordt gebruikt om de boel erdoor te drukken - zat er dan ook niet in.
Voor de SP is echter ook al zonneklaar dat dat draagvlak er niet meer gaat komen. Er is geen vertrouwen dat Hoogvliet enige vorm van participatie kan inzetten waarmee er wél een gedragen voorstel komt.
Het is dus tijd om te kijken naar ándere opties.

Zo is tekenend dat andere supermarkten goed draaien met een stuk minder ruimte. Dat Hoogvliet niet kan draaien op Chatham ligt dan wellicht niet zozeer aan de locatie. Het lijkt ons daarom verstandig te kijken of een ándere supermarkt zich wellicht in Chatham kan vestigen. Hoogvliet gaf enigszins morrend toe dat ze hun ruimte ook wel aan een ander konden verhuren.

En op de plek van Stam garage kan natuurlijk ook iets anders dan een supermarkt gevestigd worden. Sterker nog - in dezelfde vergadering was de Stichting Millis Gorus nog op zoek naar een plek. Er zijn iig genoeg gegadigden.

Wat de SP betreft verdwijnt het verhuisvoorstel dus linea recta in de kattenbak. Ga op zoek naar een andere supermarkt voor Chatham, investeer samen met de buurt in de ontwikkeling van het winkelcentrum, en zoek, met de buurt, een alternatieve invulling voor Stam.

Want met Hoogvliet komt het niet goed. Dat bleek pijnlijk duidelijk aan het eind van de vergadering.
Toen een inwoner wederom zijn frustraties over de  wijze van participatie uitte, riep de Hoogvliet vertegenwoordiger: "Ik heb nooit met u gesproken!"

Tja. Dát is nou precies het probleem.

Reacties

Wij zijn nu een aantal maanden verder maar Hoogvliet heeft afgelopen week weer een flyer rond gedeeld om maar hun zin te krijgen voor verhuizing naar Stam aan de Bosdrift. Zijn deze lui nou niet te stoppen? Het vertrouwen in de Hilversumse politiek, met name het college wat zich niets aantrekt van de bezwaren uit de wijk, heb ik inmiddels verloren.