Bewoners over Kleine Spoorbomen en het Stationsplein
Bewoners over Kleine Spoorbomen en het Stationsplein
Op 12 januari hield de gemeente Hilversum een bewonersavond over de plannen voor het Stationsplein. Iedereen was welkom en kon zijn mening en suggesties geven over de plannen.
Er waren een aantal onderwerpen gekozen die in verschillende kamers konden werden besproken. Mensen konden van kamer maar kamer, al was er wel wat weinig tijd om alle onderwerpen af te gaan- keuzes maken was toch noodzakelijk.
Duidelijk is wel dat niet iedereen enthousiast is. In het algemeen (er zijn natuurlijk wel uitzonderingen) is er wel instemming over het Stationsplein zelf – weinige mensen hebben er probleem mee dat dat wordt aangepakt, dat het Gak gebouw wordt gesloopt of dat er op de Schapenkamp tweerichtingsverkeer komt.
Er is wel veel weerstand tegen de plannen om dat tweerichtingsverkeer over de Koninginneweg voort te zetten. Inwoners daar willen dat helemaal niet, en verwachten dat dat niet kan.
Ze verwachten bovendien dat de wijziging een groot probleem gaat vormen bij de kleine spoorbomen Deze verwachten ook dat een alternatieve route - via de Huizerstraat - helemaal niet mogelijk is, omdat dat helemaal niet zoveel verkeer aan kan.
Kleine spoorbomen
De kleine spoorbomen is een heel eigen probleem. Het is zo ingewikkeld dat er nog een aparte inwonersavond voor komt. Eerder was er al een bijeenkomst in buurthuis de Geus, waar de inwoners massaal naartoe kwamen.
Veel inwoners van de Geuzenbuurt zijn bang dat de kleine spoorbomen straks helemaal dicht gaan. Dan zou de buurt van het centrum afgesneden zijn.
Wethouder Voorink bezwoer toen – en ook een week later - dat volledige afsluiting geen optie was. De spoorbomen blijven open – al moet er wel een oplossing komen omdat de overgang steeds vaker dicht is en het een steeds lastiger knooppunt wordt. De oplossing is er nog niet. Eénrichtingsverkeer, sluiting voor gemotoriseerd verkeer of zelfs een tunnel – het zijn allemaal opties waar naar gekeken wordt maar die allemaal zo hun problemen – en tegenstanders - hebben.
Ondanks de belofte van de wethouder blijven de inwoners echter sceptisch, vooral omdat het er op lijkt dat niet alle ambtenaren de nota van de wethouder hebben gekregen – sommigen lijken namelijk nog steeds te roepen dat de spoorbomen dicht gaan. Het is echter nog altijd zo dat de gemeenteraad dat soort beslissingen maakt – en niet de ambtenaren!
Alternatief voorstel
Interessant tijdens de avond was het voorstel van dhr. van de Berg, die een alternatief verkeersplan presenteerde.
In die versie blijft de Koninginneweg eenrichtingsverkeer, maar wordt de rijrichting omgedraaid. Ook de rijrichting op de stationsweg wordt omgedraaid. Die weg wordt dan autoluw – dat wil zeggen dat hij op afgesproken tijden, bv marktdagen of bij evenementen, wordt afgesloten.
Het kaartje bij het alternatieve plan is als volgt:
Voordelen:
- Aparte rijstrook bestemmingsverkeer NS-station / Q-Park
- Schapenkamp tweerichtingsverkeer• Afsluiten kleine spoorbomen (optioneel)
- Versnelde verkeerdoorstroming
- Ontlasten verkeersdrukte kruising Schoolstraat – Koninginneweg
- Gecontroleerd gebruik Stationsstraat
- Minder wijzingen aan infrastructuur
- Minder ontwikkelingskosten
- Centrumring geoptimaliseerd
- Verkeersintensiteit in balans
- Beperkte overlast (wél meer verkeer)
Nadeel:
- Stationsstraat niet (volledig) afgesloten
De variant is gebaseerd op een bestaande verkeersroute die wordt gebruikt bij grote evenementen zoals de City Run en Hilversum Alive.
Het lijkt de SP-Hilversum een interessant voorstel. Een compromis – maar wellicht één waar draagvlak voor te vinden is. De vraag is of alle partijen open staan voor deze variant.
Wethouder Floris Voorink heeft al een gesprek met dhr .van de Berg ingepland. De SP heeft hem gevraagd om na dat gesprek zijn reactie te geven op het plan en de mogelijkheden om het op te nemen in het project.
- Zie ook:
- WONEN & BOUWEN
- VERKEER & VERVOER