SP MKB en leegstandstour

15 maart 2015

SP MKB en leegstandstour

Donderdag 12 maart was Marnix Bruggeman SP- Noord Holland Statenlid op bezoek in Hilversum. Hij bezocht kleine ondernemers en bekeek binnenstedelijke ontwikkelingen en leegstand. Bekijk het fotoverslag en lees de tips en adviezen!

Is er binnenstedelijke leegstand in Hilversum vroeg SP-Noord Holland Statenlid Marnix Bruggeman zich af. Genoeg! De SP-Hilversum liet hem enkele panden zien.

De Provincie Noord Holland maakt aankomend jaar 7,9 miljoen euro vrij voor het bestrijden van binnenstedelijke leegstand en het bouwen van woningen. Een beetje van dat geld kan Hilversum goed gebruiken!

Een voorbeeld van leuke nieuwe initiatieven is Intransistor. Dit is een groep ZZPers die een cooperatie  vormen, leegstaande panden willen gaan beheren en op die manier ook werkplekken en (tijdelijke) huisvesting hopen te creeren voor ZZPers. Het initiatief krijgt waarschijnlijk steun van de gemeente. Onze steun hebben ze alvast..

Het volgende deel van het werkbezoek was de Havenstraat. Een afbouwsstraat aldus de gemeente Hilversum. maar wel een afbouwstraat waar nog steeds kleine ondernemers hard werken voor hun inkomen!

Op de Havenstraat heeft Marja haar voedingscentrum voor hond en kat. Marja kwam onlangs in het nieuws omdat zij de TROS/RADAR Warme douche won. Zij hielp een mevrouw met twee hondjes ondanks dat deze mevrouw geen geld had. Bekijk hier wat waarom Marja de Warme Douche won

En..Marnix Bruggeman in gesprek met Orhan voorzitter van de Havenstraat ondernemersvereniging. De onedernemersvereniging ziet afbouw niet zomaar zitten. Ze willen de Havebnstraat transformeren tot een leuke winkel en ontmoetstraat.

Ondernemers van de Havenstraat melde rotzooi bij het oude badhuis en de bavinckschool. Wethouder buurten en wijken, Arjo klamer, nam een kijkje en stak met bestuurslid Lily Fraanje meteen de handen uit de mouwen. Opgeruimd staat immers netjes! kortom niet alleen wethouder maar ook een nethouder.

De ZZPers  van Good to Connect werden op een lunch getracteerd. En tijdens de lunch hoorden we allerhande ervaringsverhalen. Een voorbeeld van waar kleine zelfstandigen behoefte aan hebben is de mogelijkheid om relatief kleine bedragen te lenen om zo investeringen te kunnen doen. Dit blijkt bij debanken niet zomaar meer te klukken. Wellicht kan een speciaal fonds een uitkomst bieden? Al met al een gezellige en leerzaam lunch.

Lees ook de voorstellen die de SP-Hilversum al eens deed en de speerpunten van de SP in de Provincie

Eenmaal weer op weg kwamen we de wijkagent van Hilversum Oost tegen. Een buitenkansje om even smaen door de wijk te gaan. De wijkagent vertelde dat het in de praktijk nog lastig blijkt om 80% van de tijd in de wijk te zijn. Dat komt ondermeer doordat veiligheidsmaatregelen op de Groest tijd vragen. Ook belangrijk maar het gaat soms ten koste van tijd voor de buurt.

We fietsten met de wijkagent mee op zijn ronde door de wijk. En zagen dat in de Huygensstraat de sloop van verloederde panden gestart is. Eindelijk! De jongeren van ROOD (jong in de SP) voerden hier in december de actie: Schoon Heel en Veilig voor!

Via de Huygensstraat naar de van Leeuwenhoekstraat. daar staat een verloederd en onveilig leegstaand bedrijfspand. De grond is vervuild en herontwikkeling stagneert. Zorgelijk! Marnix gaf aan dat ook de Provincie zich verantwoordelijk voelt voor vervuilde grond en beloofde mogelijkheden, om de grond schoon te krijgen, bij de Provincie Noord Holland te onderzoeken.

Tijd voor een kop koffie en het delen van de eerste bevindingen met wethouder Arjo klamer.

Na de koffie was het tijd voor een bezoekje aan de Leeuwenstraat. Hier is Marnix in gesprek met Gerard de voorzitter van winkeliersvereniging van de Leeuwenstraat.

De winkeliers vereniging en Stichting SOS kregen van de SP een bloemtje vanwege hun dappere en succesvolle verzet tegen de massale bouwplannen rondom de Gooische herberg. Een actie die door de SP gesteund werd. Inmiddels is duidelijk dat die plannen van de baan zijn! Het pand wordt opgeknapt en een horecaondernemer zal er een eetcafé starten.

En dan last but not least. Werd de eigenaar van Toko Meesin veraarst met een bloemetje. Hij moest met zijn zaak uit het Hilvershof en vond een gezellige nieuwe plek in de Leeuwenstraat! OK hij had een steuntje in de rug nodig maar uiteindelijk kwam alles goed en is hij blij en gelukkig op zijn nieuwe stek!