Met een beetje hulp: Toko Mee Sin maakt doorstart

3 november 2014

Met een beetje hulp: Toko Mee Sin maakt doorstart

Na enkele maanden van onzekerheid is meneer Cheung opgelucht dat zijn toko, beroemd in Hilversum en omgeving, een doorstart kan maken aan de Leeuwenstraat. Met een beetje hulp kan het dus toch!

Het heeft heel wat voeten in aarde gehad. Zo zit je bijna veertig jaar op een door jou vertrouwde locatie en dan krijg je opeens een aangetekende brief: over precies twaalf maanden wordt je contract niet meer verlengd en is er geen plek meer voor jouw winkel in het Hilvertshof. Dat hakte er natuurlijk behoorlijk in bij meneer Cheung en zijn vrouw. Dat hun winkel met Aziatische etenswaren en artikelen geliefd is bij de Hilversummer werd snel daarna duidelijk. Velen wilden niet dat de deuren van de toko sloten en op Facebook werd een petitie gestart om de sluiting te voorkomen. Duizenden handtekeningen kwamen binnen.

Enkele van de reacties:

"Het is belachelijk dat een winkel, die leuk is en voldoet in een behoefte van velen, zomaar weg moet, omdat "iemand". Vind dat ze niet past in het nieuwe concept. Juist variatie trekt nog wat publiek."

"Belachelijk dat een winkel die al ruim 40 jaar voldoet aan de wensen van de consument nu in eens moet veranderen! Voor de Kruidvat en de Blokker hoef ik niet naar Hilversum, die hebben we in Huizen ook. Dhr Cheung, Zoals u kunt lezen willen wij u in ieder geval niet kwijt!"

SP-Hilversum in actie
De SP-Hilversum besloot zich in het onderwerp te verdiepen. We gingen langs bij de eigenaren van de toko. Daar bleek dat het echtpaar inderdaad niet op deze manier de deuren wilde sluiten.

De SP-Hilversum stelde daarop vragen in de commissie van de gemeenteraad, en daar werd door de verantwoordelijk wethouder toegezegd dat de gemeente, eigenlijk geen partij in deze, zich in zou zetten om met beide partijen te spreken en de eigenaren van Toko Mee Sin te helpen met het vinden van een oplossing.

Een nieuwe plek voor de toko!
En dat is gelukt! Op 2 januari 2015 opent Toko Mee Sin de deuren van hun Aziatische supermarkt aan de Leeuwenstraat.

De SP-Hilversum zet zich graag in voor het MKB en de kleine zelfstandige. Wij vinden dat Hilversum een omgeving moet zijn waarin de ondernemer mogelijkheden krijgt en zich gestimuleerd en gesteund voelt en zullen onze invloed daarop zeker niet onbenut laten.