Hoe sociaal is het nieuwe minimabeleid?

8 augustus 2013

Hoe sociaal is het nieuwe minimabeleid?

Sinds mei 2013 is er een nieuw minimabeleid, met een prachtige naam: Kansen creëren, kansen pakken. De SP heeft ingestemd met dit nieuwe minimabeleid omdat er regelingen in stand gehouden of toegevoegd zijn die wij belangrijk vinden. Zo is er extra aandacht voor de beslagvrije voet, komt er een inkomenskaart en is er 15 duizend euro gereserveerd voor een jeugdcultuurfonds. De wethouder beloofde verder te onderzoeken op welke wijze ZZP’ers geholpen kunnen worden en gaat uitzoeken hoeveel verborgen armoede er in Hilversum is.

Minima Effect Rapportage (MER)
Dankzij de op initiatief van de SP uitgevoerde Minima Effect Rapportage (MER) werd goed duidelijk waar behoefte aan is. De rapportage gaat over hoe goed de minimaregelingen van de gemeente zijn en of er nog wat mist.

Twee nieuwe regelingen
Uit de MER bleek dat reiskosten naar het werk voor mensen op het minimum een probleem kunnen zijn. Ook zijn kosten voor schoolgaande kinderen een strop voor ouders met een minimuminkomen.  Zowel voor reis- als schoolkosten is er nu een regeling. Daarnaast zal er speciale aandacht uitgaan naar laaggeletterdheid.

De langdurigheidstoeslag is gelukkig gebleven. Het PvdA/D66/VVD-college wilde deze eigenlijk wegbezuinigen. De MER bevestigde wat de SP al wist: het afschaffen van de langdurigheidstoeslag is geen goed plan.

Waar kan ik terecht?
Een goed initiatief vinden we de digitale sociale kaart. Via deze kunnen mensen die hulp zoeken eenvoudiger hulpverleners vinden.

Een inkomenskaart  gaat er na 2 jaar aandringen door de SP nu eindelijk ook komen. Hiermee kunnen mensen met een laag inkomen in één opslag zien op welke regelingen ze mogelijk gebruik kunnen maken.

De SP vroeg ook om extra aandacht voor regelingen die kunnen voorzien in noodzakelijke kosten die niet door de bijvoorbeeld de zorgverzekering worden vergoed.

Jeugdcultuurfonds
Al sinds 2011 zegt het college dat ze een jeugdcultuurfonds gaan oprichten, maar vlotten deed het niet. In Hilversum leven er naar schatting 2000 kinderen in armoede.  Na vele SP-verzoeken ging de wethouder eindelijk overstag en reserveerde een start bedrag van 15 duizend euro. Nu er geld is zeggen wij laat het jeugdcultuurfonds maar komen!

ZZP-ondersteuning
In Hilversum wonen en werken vele ZZP´ers, die de klappen van de crisis extra voelen. Ze kunnen niet van alle sociale regelingen gebruik maken, en lenen bij banken wordt steeds moeilijker.     Een ZZP ondersteuningsfonds kan hen helpen. De cliëntenraad sociale zaken adviseert ook om dergelijke ondersteuning (via gemeente gelden en/of via crowdfunding) in te zetten.  De wethouder bleek welwillend en stelde voor om samen met de SP een ZZP bijeenkomst te organiseren om te onderzoeken wat de ZZP'ers nodig hebben. Die bijeenkomst zal in het najaar 2013 plaatsvinden. Om maar alvast geld te reserveren stelde de SP voor om alvast 150 duizend euro te reserveren voor ZZP ondersteuning. Maar daar wilde de wethouder nog niet aan beginnen.

Speciale aandacht voor de beslagvrije voet
We vroegen we de wethouder, al vele malen, met klem aandacht te besteden aan informatie over en naleving van de beslagvrije voet. Dit naar aanleiding van een actie van de nationale ombudsman: Sta op je beslagvrije voet. Deurwaarders en overheidsinstanties stellen vaak de beslagvrije voet te laag vast. Daardoor komen mensen onder het bestaansminimum, en dat is verboden. In het nieuwe beleid is er extra aandacht voor de beslagvrije voet.

Genoeg sociale zaken consulenten?
Alle aanvragen voor regelingen gaan via consulenten van de sociale dienst. Dit D66/PvdA/VVD college heeft daar de afgelopen jaren velen van wegbezuinigd. Vreemd,  want er komen steeds meer aanvragen en die worden nu door minder mensen afgehandeld. Volgens de wethouder kan dat allemaal, maar de SP heeft daar grote twijfels over. Die zorg hebben we ook uitgesproken.  Wat ons betreft mogen er best een paar consulenten sociale zaken bij.

Lees hier  het minimabeleid van de gemeente Hilversum

Lees hier de resultaten van de Minima Effect Rapportage (MER)

Lees hier welke regelingen de gemeente Hilversum heeft voor mensen met een laag inkomen