Minima Effect Rapportage

12 november 2011

Minima Effect Rapportage

Steeds meer mensen kampen met financiële problemen en het aantal mensen dat een beroep doet op de schuldhulpverlening stijgt. Om inzichtelijk te maken wat de gevolgen van het Hilversums minimabeleid is op de inkomens van de mensen die daar gebruik van maken heeft de SP in de discussie van 26 oktober j.l. aan de wethouder Sociale zaken voorgesteld om te gaan werken met de Minima-effectrapportage (MER)

Toezegging wethouder
De wethouder vond dit een goed idee en heeft op 27 oktober j.l. toegezegd dat hij de Minima-effectrapportage van het NIBUD wil gaan gebruiken. De SP is erg blij met deze toezegging want op deze manier kunnen we inzichtelijk maken waar mensen wellicht in de problemen komen en kunnen we in de gemeenteraad met de andere politieke partijen het gesprek aan over hoe we (als de meerderheid daarvoor kiest) die mensen die in de problemen komen door de bezuinigingen een handje kunnen helpen. Of het rechtse College dat helpen ook echt wil is overigens nog maar zeer de vraag: tijdens de begrotingsbehandeling was PvdA-wethouder Rensen niet eens bereid om te onderzoeken of opties die in andere gemeenten worden gebruikt om armoede te bestrijden in Hilversum ook haalbaar zijn. Wat dat betreft lijken we weer helemaal terug in 2005 te zijn, toen de SP nog niet in de raad zat en armoedebestrijding sowieso geen onderwerp was.

Koopkracht inzichtelijk
Met een minima-effectrapportage (MER) van het NIBUDkan de gemeente het minimabeleid wat zij (willen gaan) uitvoeren toetsen. In de rapportage worden begrotingen opgesteld voor diverse huishoudtypen met een minimuminkomen. Bijvoorbeeld voor ouderen, eenoudergezinnen of grote gezinnen. Hierbij worden lokale uitgavenposten meegenomen, zoals de tarieven voor afvalstoffenheffing, internetabonnement, bibliotheekkosten en de gemiddelde prijzen van de lokale sportverenigingen. Vanzelfsprekend worden alle landelijke en gemeentelijke inkomensondersteunende regelingen in de berekeningen betrokken. Zo ontstaat een duidelijk beeld van de bestedingsruimte (en daarmee de koopkracht) van de armste groepen in de gemeente, en het effect van landelijke en gemeentelijke maatregelen daarop. Ook de verschillen tussen de gekozen huishoudtypen worden daarmee inzichtelijk gemaakt.

Bezuinigingseffecten getoetst
De gemeente kan met de Minima Effect Rapportage ook de gevolgen van nieuw beleid beoordelen. Zo kan de bestedingsruimte van minima vóór en na de bezuinigingen worden vergeleken. Hiermee wordt inzichtelijk welke huishoudtypen het hardst door de bezuinigingen worden getroffen en wat dit betekent voor hun maandbegroting.

Onafhankelijk advies
Het Nibud geeft daarnaast in het rapport een onafhankelijk advies over het afstemmen van het armoedebeleid op de verschillende huishoudens en brengt een eventuele armoedeval in kaart. Door de rapportage regelmatig uit te voeren kunnen we dus ons beleid jaarlijks (voorgenomen)toetsen en zo nodig bijstellen.