h

SP opent meldpunt huurklachten

23 juli 2019

SP opent meldpunt huurklachten

Foto: SP

Achterstallig binnen- en buitenonderhoud, verwarmings- en isolatieproblemen, vocht en geluidsoverlast, gloednieuwe woningen met serieuze gebreken, hoge service kosten maar slechte service, sociale huurwoningen die langdurig leegstaan. Voeg daarbij onvoldoende actie bij klachten en ontevredenheid over algehele communicatie. Dit zijn voorbeelden van klachten die bij de gemeenteraadsfractie van de SP binnenkomen over verhuurders van sociale- en particuliere huurwoningen. Omdat het nu de spuigaten uit lijkt te lopen opent de SP een apart meldpunt om de klachten te verzamelen. Herken je je in bovenstaande voorbeelden? Meld het! Dat kan op huurklachten.hilversum@gmail.com

Recente publicaties in de media laten zien dat op verschillende sociale huurlocaties zaken met betrekking tot achterstallig onderhoud en gebreken spelen. De klachtafhandeling gaat zeer matig.

Herkenbaar voor de SP. We waren de afgelopen jaren al eerder met en voor de huurders in contact of in actie. Dit gebeurde bijvoorbeeld in de Electro- en Bloemenbuurt, de Zeverijnflats, de Stalpaertstraat, van Linschotenlaan en Goudriaan in actie. Samen optrekken en kennis delen kan nuttig zijn.

We hebben verschillende meldingen over leegstaande sociale huurwoningen uit Kerkelanden, de Hilversumse Meent en de Bloemenbuurt. Meer dan eens worden die sociale huurwoningen opgeknapt en vervolgens verhuurd in de vrije sector. Daardoor neemt de voorraad (broodnodige) sociale huurwoningen af.

Is er een structureel probleem?
SP raadslid en woordvoerder wonen Pierre van Rooden: ‘’Meer dan eens komen er meldingen binnen. Mensen betalen een flinke huursom en mogen daarvoor wat verwachten. Zeker als het nieuw opgeleverde woningen betreft. Verschillende huurders verwachten duidelijkheid en actie van hun verhuurder als er iets mis is. Toch lijkt er van alles niet goed te gaan.

We verzamelen de klachten en bekijken of we iets voor mensen kunnen betekenen of dat we ze kunnen verwijzen naar instanties die ze kunnen bijstaan. Bijvoorbeeld naar het huurteam Hilversum of de landelijke huurcommissie.

Als blijkt dat er een structureel probleem is dan zullen we dit ook melden bij de wethouder wonen. We maken namelijk prestatieafspraken met woningbouwcorporaties. Ondanks dat de woningbouwcorporaties als eerste verantwoordelijk zijn om problemen op te lossen mag ook van de gemeente verwacht worden dat zij corporaties aanspreken op zaken die niet goed gaan.’’

Kortom, heb je iets te melden over:

  • Achterstallig binnen- en buitenonderhoud
  • Gloednieuwe of gerenoveerde woningen met gebreken
  • Verwarmings- en isolatieproblemen
  • Woon- en geluidsoverlast
  • Hoge servicekosten maar slechte service
  • Sociale huurwoningen die langdurig leegstaan (6 maanden)
  • Klachtafhandeling van de verhuurder

Laat het ons weten!

huurklachten.hilversum@gmail.com

U bent hier