Niet omdat het kan, maar omdat het moet

7 december 2018

Niet omdat het kan, maar omdat het moet

Foto: Len Munnik / SP

Het thema voor December is: Er is genoeg voor iedereen. Is dat een actueel thema in Hilversum? Jazeker!

Geld wordt hier ruim uitgegeven aan de grote projecten: 50 mln euro voor het station – en dan nog zonder het Oosterspoorplein. 3 ton voor schermen, 1,5 ton voor de media mile en 1,5 mln (!) voor Hilversum Citymarketing. Bakken met geld voor het centrum, maar andere wijken zoals ‘Over het spoor’ blijven achter. Daarom steunt de SP de actiegroep We Live Here TOO Hilversum Oost.

Alle zondagen zijn nu koopzondagen en mogelijkheden voor evenementen verruimd. Grote ondernemers zijn blij (kleine ondernemers minder) maar de centrum bewoners hebben last. Meer koopzondagen betekent meer betaald parkeren in het centrum, en meer evenementen geeft meer overlast. Centrum bewoners worden niet serieus genomen. Een SP voorstel voor een centrum-inwoners wijkraad is door dit college afgewezen.

Bij al die ambitie vraagt de SP aandacht voor het snel wegwerken van wachtlijsten in de jeugdzorg, GGZ en het Sociaal Plein. Dan zit er ineens stroop op de centen. Het geld ís er wel maar gaat ergens anders heen. De SP wil voor 2019 dat de wachtlijsten zijn weggewerkt en op zorg wachtende Hilversummers tot het verleden behoren. Als je een been breekt zetten ze je toch ook niet in de wacht?

Er is een toenemend aantal daklozen. Daaronder ook jongeren. Er is een schreeuwend tekort aan betaalbare woningen. Als SP willen we dan investeren in sociale huurwoningen: bouwen naar behoefte. Maat wat gebeurt er? Het VVD/D66/HvH en GL college zet in op midden-huur. Geen investeringen in maatschappelijke opvang of extra investeren in sociale huur. Ondanks dat dit nodig is!

26 miljoen euro heeft het huidig Hilversums college aan investeringsruimte. Geld voor showprojecten, feesten en het centrum.  Dat kan en moet anders.

Er is genoeg voor iedereen, maar dan moet de koek wel eerlijk verdeeld worden over alle Hilversummers. En de inwoners serieus nemen is een voorwaarde.

Wat de SP betreft mag het rondom het station allemaal wel wat goedkoper, steken we meer geld in de zorg en in sociale huurwoningen. En verdelen we de koek eerlijker.

Niet omdat het kan, maar omdat het moet!

Voor 2019 is er dus werk aan de winkel!