Uitstappen bij stations Media Park en Sportpark nog altijd niet mogelijk

17 oktober 2018

Uitstappen bij stations Media Park en Sportpark nog altijd niet mogelijk

Foto: Eigen foto / SP Hilversum

In december 2017 vroeg de SP samen met de LFB aandacht voor het ontbreken van een in- en uitstapservice op Station Media Park. Met Jan Distelblom, die in een rolstoel zit, lieten we in een filmpje zien hoe hij niet kan uitstappen om naar de Top 2000 te gaan. De SP vindt toegankelijkheid belangrijk en wij zien dat mobiliteit belangrijk is voor iedereen. Maar hoe staat het nu met de plannen voor een in- en uitstapservice op station Media Park? Het antwoord is niet best. De SP stelde vragen.

Toen de SP vorig jaar met de LFB op pad ging kwamen we tot de schokkende conclusie dat het voor mensen met een rolstoel niet mogelijk is om uit te stappen op Station Media Park. Naar aanleiding van het filmpje dat we hierover maakten, spraken we met wethouder Wimar Jaeger hierover. Hij was het met ons eens dat Station Media Park toegankelijk zou moeten zijn voor iedereen. De wethouder zei voor de SP-camera dat hij zijn best ging doen om te zorgen dat mensen in een rolstoel dit jaar (2018) wél naar de Top 2000 zouden kunnen.

We zijn tien maanden verder en moeten tot de jammere conclusie komen dat de NS helemaal niet van plan is om een in- en uitstapservice bij het Media Park te organiseren. Op maandag 8 oktober schreef de Gooi- en Eemlander dat mensen met een rolstoel pas in 2021 uit de trein kunnen stappen op Station Media Park. De NS laat aan de krant weten dat, om een trein veilig in en uit te kunnen met een rolstoel, assistentie met een brug nodig is. Op Hilversum Media Park zou deze assistentie (de in- en uitstapservice) helaas niet mogelijk zijn, omdat de trein er niet lang genoeg kan wachten. In de nieuwe treinen, die vanaf 2021 gaan rijden, is het pas mogelijk om (zelfstandig) met een rolstoel de trein uit te stappen.

Ook is het op Station Sportpark niet mogelijk om uit te stappen als je in een rolstoel zit. De SP vindt het onwenselijk dat deze huidige situatie afbreuk doet aan de mobiliteit van mensen met een rolstoel en ziet graag dat er als nog wordt gekeken naar een oplossing op korte termijn. Een oplossing voor zowel het Media Park als het Sportpark. Daarom stelden we vragen.