Tweede Kamer: Huishoudelijke Hulp Toelage is bedoeld voor zorg!

13 mei 2016

Tweede Kamer: Huishoudelijke Hulp Toelage is bedoeld voor zorg!

Foto: SP / www.sp.nl

De manier waarop de regio Gooi en Vechtsteek de huishoudelijke hulp toelage (HHT) besteedt is verkeerd.

Het geld is bedoeld om mensen die in de thuiszorg werkten te helpen, maar wordt nu gebruikt als subsidie voor iedereen die, ongeacht inkomen, een schoonmaker in huis wil.

De SP-Hilversum maakte al in 2015 bezwaar en stemde tegen het plan, o.a. omdat werknemers onder de veel slechtere schoonmaak CAO zouden vallen. De CAO regels werden toen aangepast zodat de werknemers nu vallen onder de cao voor de Verpleging, Verzorging en Thuishulp (CAO VVT), maar verder veranderde er weinig – het geld wordt alsnog gebruikt voor het betalen van een veredelde schoonmaakdienst.

Via de website http://schoonthuis.nl kan je nu een door de regio gesubsidieerde huishoudelijke hulp aanvragen. Dat is duidelijk niet waar de HHT voor bedoeld is!

Het is echter nu ook doorgedrongen tot de Tweede Kamer. Renske Leijten vroeg al in 2015 aan de staatsecretaris waarom de regio de subsidie zo kan inzetten. Die leek het toen prima te vinden. Veel leden van de tweede Kamer vinden echter dat het geld naar zorg moet.

Medio mei gaat de kamer hierover in debat.

Bekijk hier het item wat TTL nieuws maakte:

Zie ook: