De nieuwste woonplannen

5 april 2016

De nieuwste woonplannen

De reactie van SP-Hilversum op de nieuwe woonvisie.

In mei stelt de gemeenteraad de woonvisie vast voor de komende vijf jaar. De woonvisie bepaalt welke koers de gemeente gaat varen met betrekking tot de woningvoorraad in Hilversum.

Wat gaan we bouwen en voor wie? Wat gaan we doen met de huren? Gaan we panden transformeren, en welke afspraken maken we met de woningcorporaties?

Wat betreft de SP-Hilversum geven we in komende periode extra aandacht voor de lage inkomens en betaalbare woningen. De gemeente bouwt 400 extra sociale huurwoningen, bovenop wat er al gepland was om te bouwen. In totaal 783 in de komende 5 jaar.

Een deel van de woningen is bedoeld om de extra druk op de woningmarkt op te vangen. Die komt o.a. door de toename van statushouders die Hilversum, in opdracht van het Rijk, moet huisvesten.

De SP-Hilversum heeft een grotere ambitie wanneer het gaat om het aantal te bouwen woningen, maar ziet de huidige inzet als een goede start.

Belangrijk is in ieder geval dat er afspraken komen om de verkoop en liberalisatie van sociale huurwoningen te compenseren.

Als er een sociale huurwoning wordt verkocht of in de vrije sector terecht komt moet de woningcorporatie de verloren woning compenseren met een nieuwe, bij voorkeur met een lagere huur.

Deze afspraak is in de woonvisie opgenomen en is essentieel om de sociale huurwoningvoorraad te behouden.

Een ander belangrijk onderdeel is dat Hilversum gaat inzetten op transformatie van ongebruikte panden. Hier liggen kansen, omdat transformatie goedkoper kan zijn en dus een goede manier is om betaalbare woningen te realiseren. De Leegstandsboeken van de SP – van 2015 en 2016 geven al een aantal mogelijkheden.

Toch mist ook de SP-Hilversum nog wat elementen in de woonvisie. Zaken waar we nog op in willen steken:

• Een leegstandsverordening om eigenaren te stimuleren hun panden te transformeren of herbestemmen.
  • Het aanpassen van de prijsgrens voor een sociale koopwoning van € 200.000 naar € 180.000.
  • Sociale huurwoningen die vrijkomen via doorstromen moeten niet automatisch worden gekort op de sociale nieuwbouw. Daarmee wordt het nut van doorstroming namelijk teniet gedaan.
  • Bij het toekennen van urgentie moet meer gewerkt worden met de menselijke maat. Nu vallen soms mensen die het echt wel nodig hebben buiten de boot door het kil toepassen van (te) strenge regels.
  • Een verordening kamerverhuur, met regels om uitbuiting door huisjesmelkers te voorkomen.

Uiteindelijk gaat de woonvisie ook naar de regio, als
input voor de regionale woonvisie. Wat de SP-Hilversum betreft gaan we daar dan o.a. de strijd aan over de huidige, vastgelegde, verdeling van de woningen.

De SP-Hilversum wil in de regio opnieuw bespreken of we daadwerkelijk willen doorzetten met de verdeling van de woningbouwopgave in een derde sociaal, een derde middelduur, en een derde dure woningen.

Wat de SP-Hilversum betreft laten we dat varen, en zetten we voortaan in op bouwen naar de behoefte die er werkelijk is. De cijfers van woningzoekenden op Woningnet laten voorlopig nog steeds zien dat het daarbij vooral gaat om betaalbare woningen.