Geen uitverkoop sociale huurwoningen!

26 februari 2016

Geen uitverkoop sociale huurwoningen!

De SP-Hilversum wil dat woningcorporaties tijdelijk stoppen met de verkoop van sociale huurwoningen.

Het komend jaar gaat de gemeente namelijk een woonvisie opstellen en prestatieafspraken maken met de corporaties. Dat gaat wel een half jaar duren, en in die tijd willen we niet dat corporaties misbruik maken van de extra mogelijkheden die de nieuwe woonwet ze geeft m.b.t. de verkoop van woningen.

Directe aanleiding voor die zorg is..

Woningbouwvereniging 't Goede Woonhuys in Hilversum, die alle sociale huurwoningen die zij bezit ter verkoop aanbiedt. Het Huurteam Hilversum meldde dit aan de SP-Hilversum.

’t Goede Woonhuys had 71 woningen. Daarvan zijn recent 3 voor de volle prijs verkocht. De rest – 68 stuks - wordt nu te koop aangeboden aan de zittende huurders of hun kinderen. Zij kunnen de woning kopen met een korting van maar liefst 50% op de taxatieprijs.

We verwachten dat een groot aantal huurders op het aanbod zal ingaan. 40 of meer woningen is al genoemd. Huurders die niet willen kopen zouden hebben aangegeven dat ze nog met veel onbeantwoorde vragen zitten over de toekomst. Wat gebeurt er met de afgeslankte vereniging en met onderhoud of verbetering die de overgebleven woningen hoog nodig hebben? Het gaat daarbij veelal om oudere, er al lang wonende huurders, met een woning met een relatief lage huurprijs, of om huurders die de koop sowieso niet kunnen betalen.

De herziene woningwet bepaalt dat vanaf medio 2015 de korting aan zittende huurders niet meer hoeft te worden beperkt tot 10%. De korting mag nu oplopen tot maximaal 50%.

De minister hoeft niet meer van tevoren om toestemming te worden gevraagd en de Autoriteit Woningcorporaties controleert dit soort gevallen achteraf.

De taxaties van de woningen van huurders die belangstelling hebben wordt vermoedelijk volgende week afgerond, en de verkoop lijkt in maart te gaan plaatsvinden.

De SP vindt een verkoop op deze wijze uitermate onwenselijk. Het  slaat een behoorlijke gat in de kernvoorraad sociale huurwoningen. Juist nu maken mensen zich extra zorgen over de beschikbaarheid van sociale huurwooningen. De al veel te kleine markt staat extra onder druk door de toename van statushouders. De gemeente worden door het rijk verplicht die te huisvesten. Dat is dus niet uit te stellen of aan te ontkomen. Gevolg: we hebben nu meer dan ooit méér sociale huurwoningen nodig. Deze verkopen betekent een afname, en die moet op zijn minst gecompenseerd worden door de bouw van extra woningen.

De SP-Hilversum heeft daarom het College van B&W in Hilversum een aantal vragen gestuurd.

We willen weten of:

• de wethouder op de hoogte is gebracht van het voornemen om een groot aantal woningen - met korting - in de verkoop te doen?

Uit de raadsvergadering van 24 februari bleek al dat het antwoord op die vraag 'nee' is. Klaarblijkelijk wist alleen het Huurteam Hilversum hiervan.

• Worden er afspraken gemaakt met de woningcorporatie om de terugval in sociale huurwoningen weer aan te vullen?
  • Als er geen afspraken zijn, wat is dan het plan om het verlies van sociale huurwoningen te compenseren?
  • Heeft de gemeente haar volkshuisvestingsbeleid al kenbaar gemaakt aan deze corporatie? Dan moet deze corporatie namelijk inzage geven in voorgenomen werkzaamheden, zoals verkoop. De gemeente kan geschillen dan voorleggen bij de Minister.
  • Gaat de gemeente dat in dit geval ook doen, als zij de voorgenomen verkoop onwenselijk vindt?
  • En: wat zijn de plannen om dit in de nabije toekomst te voorkomen?

De gemeente kan dit soort verkopen niet tegenhouden als er met de corporatie (nog) geen prestatieafspraken zijn gemaakt.

Dit betekent dat ook andere – grotere – corporaties zulke plannen zouden kunnen uitvoeren zonder dat de gemeente dat kan tegenhouden.

De SP-Hilversum maakt zich daar zorgen over. Daarom heeft ze in de gemeenteraad van 24 februari een motie ingediend voor een tijdelijke maatregel.

Ze vroeg de raad om uit te spreken:

• dat het ongewenst is dat verkoop van sociale huurowningen leidt tot een reductie van beschikbare huurwoningen

En de wethouder om:

• in gesprek te gaan met de woningcorporaties, en met hen tot afspraken te komen over een moratorium (een standstil gedurende de onderhandelingen) m.b.t. woningverkoop, vooruitlopend op, en geldend tot het ingaan van de prestatieafspraken.

Helaas lieten veel partijen deze kans liggen. VVD, CDA, D66, Christenunie en Groen Links stemden tegen de motie en lieten zo de deur open staan voor verdere verkoop.

De enige hoop ligt nog in de belofte van de wethouder dat ze met de corporaties gaat praten en de 'vinger aan de pols houdt'. Ze gaat de aankomende twee weken inventariseren hoeveel woningen de verschillende woningenbouwcorporaties voornemens zijn te gaan verkopen.

De SP wil dat er daarbij ook gekeken wordt naar coöperaties en verenigingen anders dan Dudok, de Alliantie en het Gooi en Omrstreken. Denk aan Woonzorg Nederland (o.a. verzorgingshuis Carolus), Habion (o.a. Boomberg verzorgingshuis en aanleun woningen) maar ook de kleinere zoals 't Goede Woonhuys.

In april gaat de gemeenteraad bezig met de woonvisie. Op basis daarvan stellen we later in het jaar de prestatieafspraken vast, en daaronder zitten ook de regels die we willen hanteren bij het verkopen van sociale huurowningen. De SP-Hilversum verlangt dat de regels gaan zeggen dat de kernvoorraad sociale huurwoningen niet mag dalen door de verkoop van woningen.

We willen méér woningen, niet minder. Voor elke verkochte sociale huurwoning - of elke woning waarvan de huur wordt geliberaliseerd - moet er een nieuwe woning met een lagere sociale huurprijs terugkeren. Met minder nemen we geen genoegen.