1500 Banen voor mensen met een arbeidsbeperking

3 maart 2015

1500 Banen voor mensen met een arbeidsbeperking

Wethouder Klamer maakt afspraken. In tien jaar tijd 1462 banen in de regio Gooi en Vechtstreek voor mensen met een arbeidsbeperking.’ Dat is de afspraak die wethouder Klamer gemaakt heeft met werkgevers-, werknemers- en onderwijsorganisaties, UWV en regiogemeenten.

Het is de grootste uitdaging werk te creëren met mensen die zonder hulp nooit aan een baan zouden komen. Het geld dat hierin wordt gestoken, verdient zichzelf niet terug. Maar er kunnen daardoor wel meer mensen participeren, wat goed is voor de mensen zelf en minder ongelijkheid voor de samenleving betekent.

Werkkamer

Om te zorgen dat die banen er ook daadwerkelijk komen is een Werkkamer opgericht. Hierin hebben vertegenwoordigers van alle partijen zitting. Voorzitter is de Hilversumse wethouder Arjo Klamer. Klamer: “Samenwerken en doen, dat is ons motto. We gaan in de Werkkamer heldere afspraken maken en heel nauw samenwerken om die banen te verwezenlijken. We spreken elkaar aan op gemaakte afspraken en zien gezamenlijk toe op de naleving ervan. Doel is dat iedereen, ongeacht leeftijd, fysieke gesteldheid of culturele achtergrond kan deelnemen aan de arbeidsmarkt, ook in onze regio.”

De overheid zorgt voor 212 banen, de overige werkgevers voor 1250.

Afspraken

Het convenant werd getekend door de gemeenten Blaricum, Bussum, Eemnes, Hilversum, Huizen, Laren, Muiden, Naarden, Weesp en Wijdemeren, het UWV, werkgeversorganisaties VNO, NCW west en MKB Nederland en de  werknemersorganisaties FNV en CNV. Onderwijs is vertegenwoordigd met ROC Amsterdam, College Hilversum. Dit zijn enkele van de belangrijkste afspraken:

• Gemeenten reiken een keurmerk uit aan ‘inclusieve werkgevers’. Deze werkgevers bieden werkplekken aan voor mensen met een arbeidsbeperking. Het keurmerk wordt in de Werkkamer ontwikkeld.
  • Gemeenten en werkgeversorganisaties organiseren voorlichtingsbijeenkomsten voor werkgevers in de regio.
  • UWV onderzoekt en analyseert de arbeidsmarkt.
  • Gemeenten en UWV maken afspraken over een eenduidige en uniforme dienstverlening voor werkgevers. Werkgeversorganisaties adviseren hierover.
  • Werkgeversorganisaties zorgen ervoor dat de vragen/behoeften van werkgevers inzichtelijk worden gemaakt en zetten zich in om ‘ambassadeurs’ te werven. De ambassadeurs zijn werkgevers die zich verbinden aan de doelstellingen uit het convenant, ze dragen de doelstellingen actief uit en fungeren als boegbeeld.
  • Werknemersorganisaties dragen de doelstellingen van het convenant actief uit onder hun leden, dragen bij aan het stimuleren van ‘jobcarving’, gaan verdringing tegen en houden toezicht op de naleving van cao’s.
  • Het onderwijs zet zich actief in om het opleidingsaanbod aan te laten sluiten op de vraag van werkgevers, voor een sluitende aanpak van (kwetsbare) jongeren richting de arbeidsmarkt, en voor een optimale aansluiting bij praktijkscholen en speciaal onderwijs.