SP-Hilversum opent meldpunt huur te duur

15 maart 2015

SP-Hilversum opent meldpunt huur te duur

Foto: sp / SP Breda

In twee jaar tijd zijn de huurprijzen met bijna 10% gemiddeld gestegen. Dit is het gevolg van kabinetsbeleid zoals de verhuurdersheffing en de inkomensafhankelijke huurverhoging. Op 1 juli zullen huurders weer geconfronteerd worden met een huurverhoging.De SP krijgt steeds meer signalen dat de inkomensafhankelijke huurverhoging tot betalingsproblemen leidt bij huurders. Het kabinet weigert deze geluiden serieus te nemen. Daarom roepen wij alle huurders voor wie de huur te duur is op dit te melden.

De SP stelde bij het debat over de begroting Wonen voor om de huren te verlagen en betaalbare woningen te bouwen. In 25 jaar tijd zijn de huren met 62 procent gestegen. Als het zo doorgaat, zal een miljoen mensen te weinig geld overhouden om van te kunnen leven.

Per 1 juli weer een huurverhoging!
Op 1 juli zullen huurders weer geconfronteerd worden met een huurverhoging. Het kabinet blijft namelijk vasthouden aan de extra belasting die verhuurders moeten betalen en de inkomensafhankelijke huurverhoging. Deze maatregelen zijn afgesproken in het Woonakkoord waar naast de VVD en de PvdA ook D66, ChristenUnie en SGP zich aan hebben verbonden.

De SP wil de extra belasting voor verhuurders, de verhuurderheffing, in drie jaar tijd afschaffen en de huren betaalbaar houden.

Foto: sp / sp

SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut over de verhuurdersheffing

‘Deze extra belasting wordt doorberekend in de huurprijs en gaat ten koste van de huurder. Nu verdwijnt de verhuurderheffing op de grote hoop, maar we kunnen het geld beter ten goede laten komen aan huurders. Laten we het geld gebruiken om de huren niet te verhogen, om betaalbare woningen te bouwen en de neerwaartse spiraal voor huurders te doorbreken.’

Oproep aan huurders
Daarom roepen wij alle huurders voor wie de huur te duur is op dit te melden. Met uw verhaal kunnen we in de Tweede Kamer en daarbuiten de strijd aangaan voor betaalbare huurwoningen.

Vragenlijst meldpunt Huur te Duur