Arjo Klamer over het goede doen, daklozen en de gooise gulden

8 november 2014

Arjo Klamer over het goede doen, daklozen en de gooise gulden

Onze wethouder was woendagnacht 5 november te gast  in het programma De Nachtgast van de boeddhistische omroep. Een gesprek over boeddhisme, compassie, het goede doen, daklozen en de Gooise Gulden. Luister naar het radiogesprek tussen Arjo Klamer en Marlous Lazal.

Luister hier de uitzending terug (40 minuten)

Persbericht boedhistische omroep

Arjo Klamer (1953) is een zoon van de indertijd bekende IKON-pastor Alje Klamer. Hij studeerde economie aan de Universiteit van Amsterdam, promoveerde in de Verenigde Staten en gaf daar les aan verschillende universiteiten. Tegenwoordig is hij hoogleraar aan de Rotterdamse Erasmusuniversiteit in de economie van kunst en cultuur en hij kreeg bekendheid doordat hij zich verzette tegen de komst van de euro en de Europese Grondwet. Hij schreef verschillende boeken, waaronder In Hemelsnaam!, over de economie van overvloed en onbehagen in 2005 en De euro valt! En wat dan? in 2011. Hij is echtgenoot, vader van drie kinderen en voorzitter van Filosofie Oost-West en sinds kort ook wethouder Sociale zaken en participatie voor de SP in Hilversum.

Is de SP een boeddhistische partij? Arjo Klamer hoeft er niet lang over na te denken. “Voor mij is de SP een partij waar het draait om compassie.”

Op dit moment werkt hij aan een nieuw Engelstalig boek dat de titel Doing the right thing draagt en in 2015 zal verschijnen. Daarin benadrukt hij dat we in onze maatschappij te veel uitgaan van financiële waarden, terwijl sociale en culturele waarden eigenlijk voorop zouden moeten staan. Op welke manier laat hij zijn economische visie beïnvloeden door de Oosterse filosofie? En wat hebben liefde en economie met elkaar te maken?

Na een volle werkdag was  Arjo Klamer te gast bij Marlous Lazal.