Hilversums college zet streep door vier weken wachttijd bijstand

4 juli 2014

Hilversums college zet streep door vier weken wachttijd bijstand

Op initiatief van de SP-Hilversum  heeft het Hilversums college een streep gezet door de werkwijze van de gemeente rondom de bijstand. Wie een bijstandsuitkering aanvroeg moest  eerst vier weken op zoek moeten naar werk of scholing. Pas als dat niets opleverde, werd de uitkering toegekend. Door de vier weken wachttijd kwamen mensen in penibele situaties met hun financiën wat tot allerlei problemen leidde. Goed dus dat er nu een streep door gaat

De gemeente Hilversum schaft de vier weken wachttijd voor het in behandeling nemen van een bijstandsuitkering vrijwel geheel af. Per 1 augustus 2014 geldt de vier weken alleen nog voor aanvragers tot 27 jaar. Dit heeft het college van burgemeester en wethouders deze week besloten.

SP-Wethouder Arjo Klamer

'Met  de afschaffing van de wachttijd voor mensen van 27 jaar en ouder lopen we vooruit op de vaststelling van de nieuwe Participatiewet. In Hilversum vinden wij het gezien de economische situatie belangrijk om de wachttijd nu al af te schaffen.

We willen voorkomen dat burgers die een beroep moeten doen op de bijstandswet in financiële problemen komen. Dat was ook het advies van onze Cliëntenraad Sociale Zaken in reactie op dit voorstel.'

Voor inwoners onder de 27 jaar blijft de wachttijd van vier weken wel bestaan. Dit is zo geregeld in de huidige bijstandswet en ook in de nieuwe Participatiewet.

Artikel Gooi en Eemlander over het afschaffen van de vier weken wachttijd