Betere preventie om huiszetting te voorkomen

6 juli 2014

Betere preventie om huiszetting te voorkomen

De SP heeft het Hilversums college gevraagd om nog intensievere afspraken te maken met de woningbouwcorporaties over preventieve maatregelen tegen huisuitzettingen. Huisuitzettingen leiden namelijk tot veel persoonlijk leed en kosten. Bovendien helpt de gemeente mensen die uit huis gezet zijn vaak weer aan onderdak, via hulpverleningsprogramma’s zoals Kansrijk Wonen of Huren onder Voorwaarden bij diezelfde corporaties.  Beter voorkomen dan onnodig verjuizen dus. want de kosten van incasso procedures zijn aanzienlijk. De SP wil dat in overleg met de corporaties om aanvullende afspraken worden gemaakt om huisuitzettingen te voorkomen.

Meldpunt huisuitzetting
In Rotterdam hebben corporaties en gemeente een convenant gesloten om huurders die in problemen zijn gekomen te helpen en huisuitzetting te voorkomen. Daar is gekozen voor een meldpunt huisuitzetting.  Huurders met huurachterstanden worden zo snel mogelijk aangemeld bij het meldpunt. Medewerkers van het meldpunt gaan op huisbezoek om te bespreken hoe de problemen op te lossen. Ondertussen starten de corporaties geen nieuwe incassoactiviteiten totdat er geprobeerd is om tot oplossingen te komen.

Actief voorkomen scheelt geld
Mensen die uit hun huurwoning worden gezet moeten uiteindelijk toch weer ergens wonen. Via trajecten als Kansrijk Wonen en Huren onder Voorwaarde komen mensen uiteindelijk toch weer terecht bij één van de corporaties. Het is dus beter om meteen in te grijpen, ook al is dat voor de huurder soms moeilijk.

Een huisuitzetting leidt voor alle betrokkenen tot grote financiële schade. Voor verhuurders is een uitzetting veel duurder dan actieve preventie. Gemeenten draaien op voor de kosten van opvang, sociale hulpverlening en uiteindelijk herhuisvesting. De huurders verliezen vaak meer dan hun woning: banen, sociale relaties, scholen enzovoort. Een ontruiming slaat vaak alle vaste grond onder de voeten weg. Velen worden afhankelijk van langdurige en dure sociale hulpverlening. Uitzetting actief voorkomen is dus in alle opzichten goedkoper. Daarnaast kunnen we zo maatschappelijke kosten voorkomen.

Niet alleen lokaal
Niet alleen lokaal zet de SP zich in om huisuitzettingen te voorkomen. Ook in de Tweede Kamer zet de SP zich in om huisuitzettingen te voorkomen. SP-Tweede kamerlid Sadet Karabulut  heeft de minister gevraagd in te grijpen.

Karabulut: ‘De minister moet voorkomen dat mensen een dak boven hun hoofd verliezen. Het principe moet zijn dat de huren gematigd worden en mensen die de huur wel willen, maar niet kunnen betalen niet hun huis worden uitgezet.’

Het college gaat er werk van maken
Het college heeft toegezegd om met de corporaties in gesprek te gaan om aanvullende afspraken, wellicht in een convenant,  te maken,  gericht op de preventie van huisuitzettingen en hulpverlening aan huurders.

Daarnaast zal het college onderzoek gaan doen naar armoede onder huurders. Dit laatste lijkt geen overbodige luxe denkt de SP-fractie. Want al in 2013 waarschuwde de Woonbond voor toename van armoede onder huurders en zeker nu per 1 juli door verschillende woningbouwcorporaties de huren zijn verhoogd zijn  is de verwachting dat er meer huurders in de problemen komen. Als op tijd duidelijk is wie dat zijn dan kunnen problemen zoals huisuitzettingen wellicht voorkomen worden.

Lees hier het SP voorstel

Hulp en advies nodig? Landelijk is Stichting Eropaf actief. Op deze site vind je adviezen over hoe huisuitzetting te voorkomen.