Hoezo Gooistad?

15 maart 2014

Hoezo Gooistad?

Misschien wel de belangrijkste inzet van de huidige verkiezingen is, of zou moeten zijn, of we Hilversum willen opheffen om op te gaan in Gooistad, samen met Muiden, Naarden en Bussum. Arjo klamer vraagt zich af:
Hoeveel Hilversummers zouden daar voor zijn?

Het lijkt mij een slecht idee. Bestuurlijk klinkt het misschien handig, maar dat zal vies tegen vallen. Sociaal gaat het zeker niet werken.

De belangrijkste argumenten die partijen als D66, PvdA en VVD - want zij zijn allemaal voor - aanvoeren voor Gooistad zijn bestuurlijk. Om al de nieuwe zorgtaken die op gemeentes afkomen aan te kunnen is volgens hen schaalvergroting nodig. Want grotere gemeentes leggen meer gewicht in de schaal, zouden meer taken aankunnen. En ook de democratie wordt er mee gediend - zeggen ze - want de gemeenteraad van Gooistad gaat over alles en nu moeten gemeenteraadsleden toekijken bij de noodgedwongen samenwerking tussen gemeenten.

Wat voor het gemak wordt vergeten is dat de nieuwe taken - de decentralisaties - juist naar de gemeenten toekomen omdat de gemeenten dichter bij de burger staan en daardoor beter zouden moeten weten hoe ze de taken goed en kostenefficiënt kunnen uitvoeren. Ook alle tijd en geld die wordt verspild met wéér een grote fusie- en reorganisatieronde wordt maar even vergeten. Ten onrechte, want voordat het hele Gooi tot één gemeente zou zijn omgevormd zouden de negen huidige gemeenten eerst jarenlang vooral met interne processen bezig moeten zijn geweest, zonder dat de burger daar iets van terugziet. Zou het niet beter zijn om die energie en middelen in zorg en voorzieningen voor de burgers te investeren?

De argumenten van de voorstanders zijn overigens niet nieuw .We hoorden ze eerder toen MBO scholen op moesten in gaan in reusachtige ROC’s. Of toen woningbouwverenigingen moesten fuseren tot gezichtsloze corporaties. Bestuurders willen het altijd groter. Maar groter is meestal niet beter.

Wat deze bestuurders steeds weer over het hoofd zien, zijn de sociale effecten van dit soort bestuurlijke operaties. We weten hoe belangrijk het “Hilversumse” gevoel is voor Hilversum (en het Bussumse gevoel voor Bussum). Daar profiteren lokale organisaties en ook de middenstand van. Dat Hilversumse gevoel is cruciaal voor tal van initiatieven. We zien hoe moeilijk het nu al is om mensen te betrekken bij het besturen van de gemeente Hilversum. Met een Gooistad wordt dat nagenoeg onmogelijk.

Nu heb ik als burger met Hilversumse instanties te maken, straks moet ik naar Gooise instanties toe. Voor mij als Hilversummer is Bussum het buitenland. Ik kom er geregeld maar heb er weinig mee. Bussum is voor de Bussumers. Hilversum is wat mij interesseert. Hier wil ik me wel inspannen. Zo’n groot geheel met al die “buitenlanders” staat te ver van mijn bed.

De B&W en de gemeenteraad van Gooistad worden voor Hilversum wat het Europarlement is nu voor Nederlanders. We zullen er weinig tot niks mee hebben. Van een heus democratisch proces zal geen sprake meer zijn, domweg omdat de burgers zich niet in zo’n Gooistad zullen herkennen. We zien het nu ook bij de provinciale bestuurslaag, waar nagenoeg niemand bij betrokken is en die veel partijen juist daarom willen opheffen. Ooit gehoord van het democratisch tekort?

Waar het nu om gaat is dat Hilversummers zich betrokken voelen bij wat er omgaat in hun gemeente. Waar het nu om gaat is dat Hilversummers trots kunnen zijn op hun dorp, en zich willen inzetten wat hier gebeurt. Waar het nu om gaat is een overheid die bereikbaar en benaderbaar is voor de burger. Gooistad gaat ons dat niet bieden. Gooistad gaat mogelijk meer kapot maken dan het ooit goed zou kunnen maken.

Arjo Klamer