Brandweer blij met SP voorstel wijkbrandweer

13 februari 2014

Brandweer blij met SP voorstel wijkbrandweer

De SP stelde afgelopen november 2013 voor om te onderzoeken of het werken met wijkbrandweermannen een meerwaarde zou hebben voor Hilversum. Het college omarmde het voorstel en beloofde uit te zoeken of het mogelijk was. Het duurde even maar afgelopen week kwam het antwoord. De regionale brandweer Gooi en Vechtstreek Hilversum staat positief tegenover een proef om te gaan werken met wijkbrandweermannen.

Voor september een voorstel
De brandweer wil voor september dit jaar met een voorstel komen hoe het idee van de wijkbrandweer kan worden vormgegeven, inclusief kosten en financiële dekking. Ze willen optimaal gebruikmaken van de leerpunten uit andere plaatsen zoals in Rotterdam Rijnmond waar sinds oktober 2013 een proef met wijkbrandweermannen draait.

Voorbeeld Rotterdam
In Rotterdam wordt de wijkbrandweerman ingezet als een herkenbare ambassadeur van de brandweer in de wijk, die nauw samenwerkt met diverse instanties en goed zicht heeft op de lokale veiligheidsknelpunten. De wijkbrandweerman is trouwens niet alleen de 'verbinding' tussen bewoners en brandweer. Een belangrijke taak kan zijn voorlichting geven op scholen, bij bedrijven, in buurt- en winkelcentra en verzorgingshuizen. Ook op het gebied van nazorg, na brand of ander incidenten, kan de wijkbrandweerman een meerwaarde hebben.

Passend in SP-visie wijkgerichtwerken
De SP Hilversum is blij dat de brandweer de proef serieus neemt. “Niet voor niets is voorgesteld om te onderzoeken of het werken met wijkbrandweermannen een idee is.” meldt fractievoorzitter Bianca Verweij. “Het past bij de SP-visie, zorg en dienstverlening in wijken en buurten, dichtbij mensen.”

Lees hier de motie wijkbrandweerman