Rood Hilversum 'kraakt' leegstaande kantoorvilla

18 januari 2014

Rood Hilversum 'kraakt' leegstaande kantoorvilla

Jongeren van ROOD-Hilversum 'kraakte' zaterdag 18 januari de leegstaande gemeentelijke Jugendstil villa 'de Kindertuin' op  hoek Oude  Enghweg en het Dudokpark. De villa is eigendom van de gemeente Hilversum en staat sinds enige tijd in de verkoop.  SP-jongeren Sanne, Yorick en Denny pleiten ervoor om de villa om te bouwen tot jongerenhuisvesting. Om aandacht te krijgen voor dit idee besloten ze tot een 'kraak' van het leegstaande pand.

Sanne: "We hebben van alles uitgezocht en de kans dat de gemeente deze villa snel verkoopt is volgens ons niet groot. Er staan namelijk veel kantoor villa’s in Hilversum te koop en leeg! Dat blijkt uit de leegstandsmonitor van de gemeente Hilversum. Zonde van de ruimte vind Sanne. Maak er dan jongerenwoningen van. Er zijn namelijk meer dan genoeg jongeren die een betaalbare (starters)woning zoeken en die nergens terecht kunnen."

Kantoor villa’s ombouwen. Dat is toch gedoe?
Ook dat hebben Sanne,  Yorick en Denny uitgezocht. Zij vonden uit dat er sinds 2011 een nieuw bouwbesluit is waarin geregeld is dat het ombouwen van kantoorvilla’s tot jongerenhuisvesting makkelijker is omdat de gemeentelijke regels verminderd zijn. En daarbij komt, het is een pand van de gemeente Hilversum. De gemeenteraad kan beslissen dat de villa een woonfunctie krijgt. Het inzetten van kantoorpanden als jongerenhuisvesting kan helpen bij het terugdringen van de woningnood onder jongeren.

Jongerenhuisvesting in villa goed idee
De Hilversumse SP-fractie ziet wel wat in het idee om de gemeentelijke kantoorvilla om te bouwen tot jongerenhuisvesting.

Fractievoorzitter Bianca Verweij: “De gemeente heeft verschillende kantoorpanden waaronder deze villa. Als een woningbouwcorporatie of een projectontwikkelaar zich over dit pand een beetje druk maakt zijn er waarschijnlijk in no time prima een aantal studio’s van te maken. En wellicht is er, als er voor een aantal jaren, de garantie is dat het studio’s in de lage of midden dure huur/koop zijn nog wel een mooie deal te maken met de gemeente Hilversum.”

Leeg laten staan is zonde
In ieder geval is het een idee om het leegstaande pand op basis van de leegstandswet tijdelijk te verhuren. Alleen daarmee zijn jongeren of wellicht creatievelingen die een ruimte zoeken al mee geholpen. En als de villa langdurig leeg lijkt komen te staan dan moet de gemeente wellicht zelf het initiatief nemen om de villa voor jongerenhuisvesting geschikt te maken.

Wat de SP betreft zijn dit opties die onderzocht moeten worden en we zullen hierover dan ook vragen stellen aan het college.

ROOD: Jong in de SP
ROOD is de meest actieve politieke jongerenorganisatie van Nederland en voert actie om Nederland menselijker en socialer te maken. Misstanden worden opgespoord en aan de kaak gesteld. ROOD laat samen met jongeren zien dat er veel veranderd kan worden als je dat samen doet. Samen gaan we de strijd aan tegen onrecht, discriminatie en asociale plannen. In veel steden en dorpen zijn lokale ROOD-groepen actief. In deze groepen zijn de jonge, actieve SP-ers georganiseerd die in actie willen komen voor een beter Nederland.
ROOD-Hilversum is voornemens om meerdere acties te voeren om problematiek die jongeren bezighoudt onder de (politieke) aandacht te brengen.
Zin om mee te doen? Wordt ook ROOD-lid!
Klik hier om lid te worden