Sloop publieke omroep moet stoppen

12 augustus 2013

Sloop publieke omroep moet stoppen

De SP steunt de Publieke Omroepen en haar medewerkers in de acties tegen vergaande bezuinigingen op de omroepen. De SP is van mening dat de omroepen niet commercieel moeten produceren omdat dit niet te rijmen valt met de publieke taak. Daarnaast kosten deze bezuinigingen aankomend jaar vele honderden mensen hun baan.

De SP is van mening dat de publieke omroepen bescherming verdienen. De publieke omroepen zou een sterk en onafhankelijk 'merk' moeten zijn waarbij niet alleen de kijk-en luistercijfers van belang zijn. De omroepen moeten fungeren als zenuwstelsel van de democratie en in staat worden gesteld programma’s van hoge kwaliteit te maken. Commercieel produceren verdraagt zich niet met de publieke taak die de publieke omroepen hebben.

Door het kabinet was al 200 miljoen aan bezuinigingen opgelegd en nu komt daar nog eens 100 miljoen bij. SP-Tweede kamerlid Jasper van Dijk is van mening dat met de 200 miljoen de bodem al bereikt was en de 100 miljoen er bovenop is echt een brug te ver. Hij heeft daarom staatssecretaris Dekker met klem verzocht om deze 100 miljoen bezuiniging te schrappen. Maar het kabinet voelt daar vooralsnog niets voor.

Van Dijk: "Rutte en Samsom gaan te ver met hun omroepbezuinigingen. Het leidt tot minder programma's en een publieke omroep in de marge. Ik zeg steun het protest tegen deze kaalsla en kom 9 oktober naar het Malieveld in Den Haag"

Zeker de regio Gooi en Vechtstreek zal de gevolgen van de bezuinigingen gaan voelen zo vreest de SP-Hilversum. Niet alleen verliezen 600 tot 800 medewerkers hun baan. Maar ook toeleveranciers en gerelateerde bedrijven worden getroffen. De Gooise werkgelegenheid zal onder druk komen te staan. Met alle gevolgen van dien.

SP-Hilversum fractievoorzitter Bianca Verweij: "Wij maken ons grote zorgen over de gevolgen van deze bezuinigingen. In het Gooi werken vele mensen bij de publieke omroep. Niet alleen op de programmakers worden getroffen maar ook mensen die werken bij toeleveranciers en gerelateerde bedrijven zullen getroffen worden. De SP steunt daarom de omroepen en hun medewerkers en zal vertegenwoordigd zijn bij de aangekondigde acties op 9 oktober in Den Haag."

NOS bericht inzake aankondig actie