Motie humaan vreemdelingenbeleid aangenomen

20 juli 2013

Motie humaan vreemdelingenbeleid aangenomen

Op 28 juni was de SP op uitnodiging van Amnesty Nederland en Bekend Maakt Bemind aanwezig bij een thema-avond ‘lokaal vreemdelingenbeleid’. De kernvraag: hoe ga je lokaal om met uitgeprocedeerde asielzoekers en ongedocumenteerden? Het landelijk beleid is ‘opsluiten’. Met elkaar spraken we over welke mogelijkheden de gemeente Hilversum heeft. Tijdens de avond bleek dat de aanwezige politieke partijen - SP, PvdA, CDA, HvH,  GL en de CU - het snel eens waren. Fatsoenlijk opvangen is niet meer dan normaal. Blij met deze eensgezindheid stelden we als SP voor om een gezamenlijke motie humaan vreemdelingenbeleid voor te bereiden.

Partijen omarmen SP voorstel                                    Alle aanwezigen vonden dit een goed idee. De motie kwam er en is 3 juli jongstleden unaniem gesteund door de gemeenteraad van Hilversum!

De motie luidde als volgt:
De raad van de gemeente Hilversum, in vergadering bijeen op 3 juli 2013 ter behandeling van de Kadernota,
overwegende dat:

• asielbeleid, inclusief het wel of niet verstrekken van een verblijfsvergunning een landelijke kwestie is, buiten de bevoegdheid van gemeenten;
  • niet alle afgewezen asielzoekers of ongedocumenteerden (direct) in de gelegenheid zijn om terug te keren naar het land van herkomst;
  • er voor deze groep vaak geen (officiële) opvang is;

spreekt als haar mening uit

• dat zij de morele plicht voelt ook deze kwetsbare mensen een basisvoorziening te bieden;

draagt het college op:

1. onderzoek te verrichten naar de omvang van de groep ongedocumenteerden in Hilversum, waar mogelijk in overleg met organisaties als Vluchtelingenwerk en Amnesty;
  2. onderzoek te verrichten naar de (wettige) mogelijkheden en verplichtingen voor een humanitaire aanpak die de gemeente Hilversum heeft om deze mensen tijdelijk te helpen;
  3. het resultaat het eerste kwartaal van 2014 terug te rapporteren aan de raad ten behoeve van  bespreking in de commissie.

Belangrijk signaal                                                            Deze motie is een belangrijk sociaal signaal. In Hilversum moet het volgens de gemeenteraad mogelijk zijn om iedereen van een basisvoorziening te voorzien (en dat is volgens ons dus geen gevangenis). En dat is goed nieuws!

Wat kunnen we doen?                                                     Maar er zijn een aantal zaken uit te zoeken. Wat mag Hilversum doen ten opzichte van landelijk beleid? Hoe gaan we om met de regiobinding voor de (nacht)opvang voor daklozen? Een asielzoeker heeft duidelijk geen regiobinding en mag er dus formeel niet in.. Soms hebben ze ook geen identiteitsbewijs. Hoe kan de sociale dienst ze dan te hulp schieten?

De wethouder zorg en welzijn gaat nu eerst met Amnesty in gesprek en zoeken naar oplossingen en alternatieven. Wat ons betreft gaat het overigens niet alleen om asielzoekers en ongedocumenteerden maar mag het ook over gemeentelijk beleid en mensenrechten in algemeen gaan.

Tips voor de wethouder.                                                Om de wethouder zorg en welzijn alvast wat op weg te helpen hebben we hem alvast de volgende linkjes gestuurd:

Goed bezig. De betekenis van mensenrechten voor gemeenten.

Vreemdelingen detentie in Nederland: Het kan en moet anders. Alternatieven voor vreemdelingen detentie.

Lees hier het verslag van Amnesty International, Hilversum over de bijeenkomst 28 juni