Chloortreinen rijden weer door Hilversum

18 juni 2013

Chloortreinen rijden weer door Hilversum

In 2006 kwam, na diverse (van o.a. SP en andere partijen) protesten een einde aan het vervoer van chloor per trein door de gemeente Hilversum. AkzoNobel kreeg, met toestemming van Europa,  65 miljoen euro subsidie om chloor te maken op de plek waar het nodig was. De gevaarlijke chloortransporten waren daarmee verleden tijd. Tenminste dat dachten we... In 2008 werd er een tijdelijke vergunning gegeven omdat er onderhoud gepleegd moest worden aan de chloorfabriek in Rotterdam. Geen gewenste situatie maar tijdelijk. Gelukkig! Maar toen....

Onlangs kwamen ons berichten ter ore dat er toch weer chloortransporten door Hilversum plaats vinden. De SP is van mening dat deze transporten dwars door Hilversum ongewenst zijn. Daarom hebben we vragen gesteld aan burgemeester Broertjes. Die op 12 juni j.l. tijdens de raadvergadering bevestigde dat er inderdaad chloortransporten door Hilversum rijden. Hoe het nu precies zit horen we binnenkort. Lees hier de vragen die de SP-Hilversum stelde.

De SP stelde burgemeester Broertjes, portefeuillehouder openbare orde en veiligheid, de volgende vragen:

1. Bent u op de hoogte gesteld van het feit dat de chloortransporten weer hervat zijn?
2. Wie heeft toestemming gegeven om deze transporten te hervatten?
3. Sinds wanneer rijden er weer chloortreinen door Hilversum?
4. Hoe vaak rijden deze chloortreinen?
5. Hoeveel transporten hebben er tot nu toe plaats gevonden?
6. Heeft u de mogelijkheid om een dergelijk transport over Hilversums grondgebied te verbieden? Zo ja, bent u van plan om dit te doen ? Zo nee, waarom niet?
7. Wie zijn er op de hoogte van de chloortransporten? 8. Onder welke voorwaarden mag het chloortransport door Hilversum plaats vinden?
9. Bent u van mening dat de veiligheidsregio/hulpdiensten voldoen toegerust/ingericht zijn om een calamiteit met een chloortransport aan te kunnen? Zo ja kunt u dit toelichten? En zo ja wat denken zij dan te kunnen doen? 10. Waarom heeft u de raad niet actief geïnformeerd over de chloortransporten?
11. Wie is eindverantwoordelijk voor de chloortransporten?
12. Wat is daarover met wie afgesproken?
13. Weke potentiele risico's zijn in kaart gebracht met betrekking tot het chloortransport? Welke maatregelen zijn getroffen met betrekking tot deze risico's? Vindt u als portefeuillehouder openbare orde en veiligheid de risico's van een chloortransport dwars door Hilversum aanvaardbaar?
14. Welke overwegingen zijn er geweest om burgers niet actief te informeren over het rijden van de chloortrein?

Een ongeluk zit in een klein hoekje Dat het ondanks alle voorzorgmaatregelen 'fout' kan gaan blijkt uit het feit dat er bij Amersfoort incidenten zijn geweest.
Zo is er vlakbij Centraal Station Amersfoort een incident geweest met een wagon die gevaarlijk gas lekte.
En naar nu blijkt hebben er bij het afgelopen chloortransport in maart diverse onregelmatigheden plaatsgevonden. Zo is er een verkeerd spoor gebruikt dat niet extra beveiligd is voor chloortransport, zijn er in strijd met het draaiboek en met de milieuvergunning voorbereidingen getroffen voor een locomotiefwissel op het rangeeremplacement, en is er afgeweken van de voorgeschreven dienstregeling. Gelukkig was dit alles zonder nare consequenties. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje!

Zie ook:

Artikel Gooi- en Eemlander: Chloortreinen rijden weer door Hilversum

SP Hilversum fractievoorzitter Bianca Verweij over de Hilversumse chloortreinen in het RTV NH nieuws van 18 juni 2013 (op 9m30)

Artikel RTV-NH: SP "Hilversum ligt weer op route chloortreinen"