Rioolheffingstruc: Extra huurverhoging van 600 tot 1.200 euro per jaar

12 mei 2013

Rioolheffingstruc: Extra huurverhoging van 600 tot 1.200 euro per jaar

Het Hilversums college bracht onlangs een toelichting op de kadernota uit. De kadernota bepaalt in grote lijnen het beleid voor de komende tijd. In deze kadernota staat een plan om de rioolheffing voortaan aan de eigenaar van een pand op te leggen. Nu komt die rioolheffing nog voor rekening van de bewoner. Het college doet dit voorstel omdat ze steeds meer kwijtscheldingen toekennen aan bewoners die deze lasten niet meer kunnen dragen. Met deze ‘truc’ is de gemeente in één keer van het ‘probleem’ kwijtschelding af.

Voor iemand die een eigen woning heeft is deze wijziging niet zo’n punt. De eigenaar betaalt dan zelfs € 11 minder per jaar. Voor een huurhuis is dit echter vervelender. De verhuurder zal dit namelijk doorbelasten aan de huurder, en daar beginnen de problemen.

1. Woningbouwverenigingen willen de huren verhogen met € 600 tot € 1.200 per jaar.

2. Degene die nu gemeentelijke kwijtschelding krijgen raken dit mogelijk kwijt.

3. Door huurverhogingen kunnen mensen het recht op huursubsidie kwijtraken.

4. Woningbouwverenigingen hebben meer uitgaven en dus minder geld om woningen te onderhouden.

5. Woningbouwverenigingen geven aan 350 woningen per jaar minder te bouwen.

1. Huren gaan omhoog
De woningbouwverenigingen kunnen in eerste instantie de lasten nog niet aan bestaande bewoners doorberekenen. Dit zal ongetwijfeld in de komende jaren wel gaan gebeuren. Ondertussen zullen ze de huren voor nieuwe bewoners fors gaan verhogen. Dit blijkt uit eengezamenlijke persverklaring van Dudok Wonen, de Alliantie en Het Gooi en Omstreken d.d. 24-04-2013: “Om uit de kosten te komen, zullen nieuwe huurders 50 tot 100 euro per maand meer huur moeten gaan betalen.”

2. Geen gemeentelijke kwijtschelding meer
Woningbouwverenigingen zullen de lasten op termijn doorberekenen in de huur van de huidige bewoners, zeker omdat ze van de huidige PvdA/VVD-regering ook al een verhuudersheffing krijgen. De vraag is dan: Houden mensen dezelfde rechten op gemeentelijke kwijtschelding? Voor gemeentelijke lasten is namelijk kwijtschelding mogelijk als je die niet kunt betalen. Voor huur geldt dat niet.

Als mensen hun kwijtschelding kwijtraken komen ze onherroepelijk in de problemen. Mensen krijgen die kwijtschelding namelijk omdat de gemeente erkent dat ze het echt niet kunnen betalen. Ze krijgen de kwijtschelding dus niet voor niks.

3. Geen recht op huursubsidie
Aangezien de huren fors omhoog zullen gaan, komen er waarschijnlijk veel meer woningen boven de huursubsidiegrens. Naast een huurverhoging raken mensen dus ook nog eens hun huursubsidie kwijt. Wij zijn benieuwd hoe de doorberekeningen gaan bij huurwoningen die nu op het sociaal maximum van € 681 zitten.

4. Minder onderhoud
De woningbouwverenigingen krijgen met deze maatregel 3 miljoen extra kosten per jaar. Hierdoor hebben ze niet meer voldoende geld om goed onderhoud te plegen. In de, eerder genoemde, gezamenlijke persverklaring staat:“De investeringsmogelijkheden dalen met ca 60 miljoen euro. Geld dat niet kan worden besteed aan het verbeteren en verduurzamen van woningen of het bouwen van nieuwe woningen.”

5. Minder nieuwe woningen
Woningbouwverenigingen hebben 60 miljoen minder om te investeren. Daarmee kunnen ze niet meer de gewenste woningen bouwen. In hun gezamenlijke persverklaring staat: “Door de rioolbelasting te verleggen naar de eigenaar verwacht de gemeente jaarlijks € 350.000 te besparen. Om die besparing te bereiken, zijn corporaties het negenvoudige kwijt. Voor het behoud van één ambtenaar moet de corporatie dus negen medewerkers ontslaan om de rekening te betalen, of kunnen er 350 woningen minder worden gebouwd in Hilversum.”

Haal dit plan van tafel!
Het is verbazingwekkend dat het college met deze administratieve ‘truc’ probeert 350.000 te besparen, terwijl het de inwoners 9 x dit bedrag gaat kosten. Maar dat niet alleen. Het college wil ook nog eens dat al deze extra kosten betaald gaan worden door de mensen die het minst te besteden hebben. Dat kan niet de bedoeling zijn! Dit college heeft in zijn collegeprogramma geschreven dat ze de kwetsbaren en zwakkeren in de samenleving zullen ontzien. De SP zal dan ook niet akkoord gaan als deze belofte niet waargemaakt kan worden. Op zijn minst moeten de kwijtscheldingsmogelijkheden behouden blijven, want daar zijn mensen echt mee geholpen. Maar wat de SP betreft kan het hele plan van tafel!

De SP stelt voor om de rioolheffing te koppelen aan de WOZ-waarde van een huis, en tevens de afvalstoffenheffing te verlagen. Deze laatst heffing gaat direct naar het GAD, maar die houdt elk jaar geld over. Dat kan dus wel minder. In totaal levert dit geld op voor de gemeentekas, en betekent voor de meeste mensen een lastenverlichting.