Woningbouwcorporatie gaat om en verlaagt huren leegstaande woningen

28 april 2013

Woningbouwcorporatie gaat om en verlaagt huren leegstaande woningen

Eind 2012 startte de SP Hilversum een actie tegen de leegstand en verkoop van sociale huurwoningen in Hilversum. Veel van deze woningen staan vele maanden leeg voor er een koper op huurder is gevonden, terwijl de wachttijd voor sociale huurwoningen enorm oploopt. Onacceptabel in deze tijden vind de SP. Leegstaande huurwoningen die door woningbouwcorporaties verkocht worden, werden voorzien van posters met de tekst 'Waarom woont hier niemand?' Woningbouwcorporatie de Alliantie is de eerste die nu erkend dat leegstand niet loont en komt in actie. Ze maken de huurprijzen van leegstaande huurwoningen in Kerkelanden en de Hilversumse Meent “marktconform” De gevraagde huur van komt nu tussen de 681 en 900 euro te liggen. Nog steeds heel veel geld maar beter dan het idiote bedrag van 1000 euro wat mensen in deze tijd echt niet kunnen betalen.

Hilversum spookstad? SP startte actie leegstand
In november 2012 werden in drie hofjes van Kerkelanden 20 “Waarom woont hier niemand” posters geplakt op sociale huurwoningen die langer dan een 90 dagen leegstonden. Ook werden in die hofjes ruim 40 handtekeningen opgehaald van mensen die zich stoorden aan die leegstand. Vele mensen betuigden hun steun.

Corporatie in beweging
De SP stelde vragen aan de wethouder wonen, diende een motie in om de wethouder aan te sporen om met corporaties te komen tot prestatieafspraken over leegstand en bevroeg de regiodirecteur van de Alliantie tijdens de bijeenkomst “de woningmarkt in beweging” eind februari 2013. En hurray de Alliantie komt tot bezinning! De regio directeur vertelde dat de huurprijs van leegstaande huurwoningen in Kerkelanden naar beneden gaat en dat als huurwoningen een half jaar leegstaan ze sneller terug de verhuur in gaan. En, nu 4 maanden na de start van de actie, gaan ook in de Hilversumse Meent de gevraagde huren naar beneden. De huurprijs gaat van 1000 euro naar 850 euro. Dit laatste blijkt uit een melding die we kregen naar aanleiding van de SP oproep om leegstand te melden.

SP-Hilversum bestuursvoorzitter Edwin de Braber: “De SP voert al langer actie tegen leegstand van corporatiewoningen en eindelijk realiseren corporaties zich dat leegstand niet loont. 1000 euro is voor veel mensen niet betaalbaar. 850 euro is een eerste stap. Nu terug naar de sociale huurprijs van maximaal 681 euro. Want duidelijk is dat er veel behoefte is aan betaalbare woningen. De kernvoorraad betaalbare woningen moet groter worden. Verder zou het fair zijn als de Alliantie nu ook de huurprijzen van de zittende huurders verlaagd naar een zoals zij dat zeggen marktconforme huur"

Update 28 april 2013
Op 28 april publiceerde de Gooi en Eemlander een artikel waarin staat dat de Alliantie haar beleid inderdaad omgooit. Leegstaande dure vrije sectorwoningen worden in prijs verlaagt. Vanaf nu mikt de corporatie bij dit soort woningen op de zogenoemde middeninkomens, mensen die net iets te veel (meer dan 34.229 euro per jaar) verdienen om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Het gaat dus wel om vrije sector huurwoningen, maar dan met een nog enigszins vriendelijke huur tussen 675 en maximaal 900 euro per maand. De woningen krijgen nog steeds een opknapbeurt. Lees hier het hele artikel