SP-Hilversum roept woningbouwcorporaties op: Voer 'gluurverhoging' niet in!

9 april 2013

SP-Hilversum roept woningbouwcorporaties op: Voer 'gluurverhoging' niet in!

De SP-Hilversum roept verhuurders van woningen op om de `gluurverhoging` niet in te voeren. Elders in het land zijn er al verhuurders die dit niet doen. De minimale opbrengsten gaan gepaard met veel extra administratief werk en veel ongenoegen bij de huurders. De privacy wordt geschonden en er zullen vele bezwaren volgen omdat de Belastingdienst vaak niet de juiste inkomensgegevens heeft. Kortom de kans op fouten en onnodig gedoe is groot. Verschillende verhuurders , elders in het land, hebben al besloten om de 'gluurverhoging' niet door te voeren. Zo blijkt uit de lijst "gluurvrije" verhuurders van de Woonbond. En omdat het in Het Gooi maar om een relatief kleine groep gaat roept de SP de woningbouwcorporaties en andere verhuurders op: `Bezint eer ge begint en doe het niet!’

Inkomensafhankelijke huurverhoging
Op 12 maart 2013 stemde een meerderheid van de Eerste Kamer (VVD, PvdA, D66, ChristenUnie en SGP) voor het invoeren van inkomstafhankelijke huurverhogingen, de 'gluurverhoging'.Corporaties en particuliere verhuurders mogen per 1 juli de huren verhogen. Voor mensen met een inkomen tot 33.614 euro met 4 %, tussen 33.614 euro en 43.000 euro 4,5 %, en wie 43.000 euro of meer verdient, krijgt maximaal 6,5 % verhoging.

De woningbouwcorporaties bepalen de hoogte van de huurverhoging uit de gegevens van de Belastingdienst. Uitgangspunt is het inkomen van 2 jaar geleden.

Ontbrekende gegevens
Maar er zijn problemen. Bij de Belastingdienst ontbreekt van veel woningen of huurders de benodigde informatie. Veel corporaties krijgen van de Belastingdienst te horen dat de eigenaar van de woning, de huurder of het inkomen niet bekend is, of dat het huisnummer niet klopt. Verder kan de huurder succesvol bezwaar kan maken als het inkomen inmiddels gedaald is. Bij de Belastingdienst 'zijn de problemen bekend'. Zij verwijzen naar de gemeenten. De oorzaak zou liggen in de gemeentelijke administratie. Ontbrekende koppelingen tussen het WOZ-nummer en het huisnummer van de woning zorgen voor onjuiste gegevens. De SP-Hilversum heeft de wethouder Wonen gevraagd of deze problemen zich ook in Hilversum voordoen. Het wachten is op de antwoorden.

Chronisch zieken en gehandicapten ontzien
Na vragen van de SP heeft Minister Blok toegezegd bij de invoering van de inkomensafhankelijke huurverhoging een hardheidsclausule op te stellen voor chronisch zieken en gehandicapten. Deze huurders kunnen onder bepaalde voorwaarden ontheffing krijgen van de extra huurverhoging voor inkomens hoger dan 33.614 euro. Hoe die eruit ziet is nog onbekend. Dat moet eerst goed geregeld zijn voordat de huurverhogingen opgelegd worden, zo vindt de SP.

Fractievoorzitter Bianca Verweij: "Alles wijst erop dat de invoering van de 'gluurverhoging' onnodig gedoe gaat opleveren en huurders zal duperen. Daarom roepen wij als SP de woningcorporaties en andere verhuurders op: Begin er niet aan! De gegevens moeten uiterlijk volgende week binnen zijn om de huurverhoging te kunnen doorvoeren. Dat gaat naar alle waarschijnlijkheid niet lukken. Meerdere corporaties elders in het land hebben reeds besloten om er niet aan te beginnen. Doe dat hier ook niet."

Woonbond in actie
De Woonbond gaat zijn 1,5 miljoen leden intensief voorlichten over de 'gluurverhoging' en de te verwachten problemen rond de uitvoering. Daarbij biedt de bond hulp en ondersteuning, zodat iedereen die een foutief huurverhogingsvoorstel in de brievenbus krijgt ook daadwerkelijk bezwaar zal maken. Bezwaar maken kost weinig inspanning en zal in veel gevallen lonen. De Woonbond roept huurdersorganisaties op om negatief te adviseren vanwege alle problemen en de onuitvoerbaarheid van de 'gluurverhogingswetgeving'.