Bereken hoeveel extra huur minister blok uit uw zak klopt

16 april 2013

Bereken hoeveel extra huur minister blok uit uw zak klopt

U woont in een huurwoning? Dan gaat de huur de komende jaren flink omhoog, met dank aan minister Blok. Uw inkomen wordt gebruikt om de huurverhoging vast te stellen. Wilt u vast weten hoeveel extra huur minister Blok u uit de zak klopt?
Reken het hier uit!

Voor de huurstijging wordt het huishoudinkomen gebruikt. Dat betekent dat alle inkomens worden meegeteld van bewoners die staan ingeschreven op het adres. Dus ook de AOW van een inwonende ouder of het salaris van een kind dat nog bij zijn ouders woont. Het bijbaantje van de puberkinderen tellen nog net niet mee. Deze Blokbelasting geldt met name voor mensen die bij een woningcorporatie wonen, maar ook mensen die particulier huren moeten soms meebetalen.

De SP vindt dit een slechte zaak. Huurders worden op deze manier hun huis uitgejaagd, zonder dat ergens anders betaalbare huurwoningen voorhanden zijn. En een huis kopen is lang niet voor iedereen weggelegd. Elk jaar gaat de huur opnieuw omhoog met enkele procenten. Bereken hier wat de huur wordt over enkele jaren en hoeveel belasting minister Blok van u eist omdat u in een sociale huurwoning woont.

Het laatste nieuws over de huurverhogingen
De gevolgen van de huurheffing in beeld

Actie
Om de sociale huisvesting te redden is actie nodig. Vooralsnog lijkt het erop dat de het kabinet alleen haar beleid verandert als VVD-leden boos zijn. Minister Blok zei in de Tweede Kamer dat de huurheffing absoluut door moet gaan. Daarom is de SP op verschillende plekken in het land bezig met het opzetten van acties en zijn wij bezig met de voorbereiding van grote landelijke acties.