De minister van sociale zaken erkent: Armoede in Nederland bestaat

5 december 2012

De minister van sociale zaken erkent: Armoede in Nederland bestaat

In tegenstelling tot zijn voorganger in het kabinet Rutte I erkent minister Lodewijk Asscher van sociale zaken dat armoede in Nederland een probleem is en dat de noodzaak bestaat om de armoede onder kinderen in Nederland te verkleinen. Vanmiddag nam minister Asscher het manifest ‘Stop de armoede onderen kinderen’ in ontvangst uit handen van SP-Kamerlid Sadet Karabulut. De SP verzamelde de afgelopen maand vele duizenden lege kinderschoentjes om de groeiende armoede onder kinderen onder de aandacht te brengen.

Karabulut: ‘Ik ben blij dat het kabinet nu in ieder geval erkent dat armoede in Nederland daadwerkelijk bestaat en dat doelen nodig zijn om de armoede te verminderen. Dat is ieder geval een verbetering ten opzichte van het vorige kabinet, maar nu willen we daden zien. Premier Rutte ontkende vorig jaar nog dat in Nederland sprake van armoede zou zijn; leg dat maar eens uit aan die tienduizenden mensen die wekelijks in de rij staan bij de voedselbank.

In het vandaag gepresenteerde manifest doet Karabulut voorstellen om de armoede onder kinderen te beperken.

‘Armoedebestrijding moet op de politieke agenda staan, het kabinet zou meer werk moeten maken om het aantal werkende armen terug te dringen. Het is niet uit te leggen dat duizenden kinderen opgroeien zonder dat zij dagelijks een fatsoenlijke, gezonde maaltijd op tafel krijgen. We hebben 151.000 miljonairs in ons land, zij bezitten samen 32% van het totale Nederlandse vermogen. Als we hen met één procent extra zouden belasten halen we in één klap vier miljard euro op. Dat is pas echt eerlijk delen: een prima voorstel waarvoor ik toch zeker op steun van de PvdA reken.’

Lees en onderteken hier het manifest!

Zie ook: