Verborgen armoede

27 november 2012

Verborgen armoede

In Nederland groeit 1 op de 9 kinderen op in een gezin dat moet rondkomen van het sociaal minimum inkomen. Zij groeien op in armoede. Dit zijn ruim 350.000 kinderen! De SP Hilversum denkt dat ook in Hilversum vele honderden kinderen in armoede opgroeien. Heel concreet betekent dat, dat ze niet iedere dag een gezonde maaltijd kunnen eten. Of zelf hun verjaardag niet kunnen vieren met vriendjes en vriendinnetjes. Maar ook dat ze niet mee kunnen doen met sporten, uitstapjes of culturele activiteiten kunnen ondernemen. Van al die kinderen zijn er maar 200 bekend bij de sociale dienst. Dat betekent dat het grootste deel van deze kinderen geen “gezicht” heeft. Zij kunnen daar niets aan doen maar wij wel! Daarom de actie: Kinderen van de rekening. In Hilversum plaatsen we de schoentjes op de trouwtrap van het raadhuis en "overvielen" we de burgemeester en wethouders met de vraag of zij zich extra wilde inzetten voor de kinderen in armoede.

Met deze actie willen we symbolisch aangeven hoeveel kinderen in armoede opgroeien. Wij roepen de burgemeester en het college op om zich maximaal in te zetten voor bestrijding van armoede onder kinderen. Maar ook om zich te laten horen richting het kabinet. Verder willen we graag dat de gemeente onderzoekt hoeveel mensen, gezinnen en kinderen in verborgen armoede leven en dat uitgezocht wordt wat we voor hen kunnen betekenen.

Lever ook kinderschoentjes in!
Help ons deze kinderen zichtbaar te maken en doe mee aan onze landelijke actie door zoveel mogelijk kinderschoenen in te zamelen.

De schoentjes kunnen deze week, tot en met vrijdag 30 november, ingeleverd worden bij de verzamelpunten

1. De balie van het raadhuis van Hilversum, Dudokpark 1, burger ingang. maandag t/m vrijdag 9.00 - 17.00 en woensdagavond de 28e tot 22.00

2. De balie van het NTR/VARA-gebouw in Hilversum, Sumatralaan 49 maandag t/m vrijdag 10.00 -17.00 (Mediapark)

4 december op het Binnenhof
In verschillende gemeenten door het hele land wordt deze actie uitgerold en op 4 december zullen alle verzamelde kinderschoentjes op het Binnenhof worden neergezet om zo onze regering te herinneren dat er in Nederland kinderen opgroeien in armoede. De schoentjes blijven dan ook symbolisch leeg.

Een voorbeeld
Uit de berekeningen van het NIBUD blijkt dat een echtpaar, met twee puberende kinderen, dat rond moeten komen van het sociaal minimum (€1.335-) elke maand €15- tekort komt op de uitgaven voor de basis levensbehoefte. Het gaat tegenwoordig niet alleen meer om mensen die een uitkering hebben maar ook om hardwerkende mensen die gewoonweg niet meer verdienen of in de schulden zijn gekomen. Kinderen in deze gezinnen hebben dagelijks te maken met wat er allemaal niet kan omdat er geen geld meer voor is. De berekeningen van het NIBUD gaan uit van de basislevensbehoefte. Daar zit een buskaartje, contributies van een sportclub, een sinterklaas cadeautje en zelfs een kopje koffie voor bezoek niet bij in.

Na afloop van deze actie krijgen de kinderschoenen een goede bestemming.