Hilversum spookstad? SP start actie tegen leegstand

4 november 2012

Hilversum spookstad? SP start actie tegen leegstand

De SP is een actie gestart tegen de leegstand en verkoop van sociale huurwoningen in Hilversum. Veel van deze woningen staan maanden leeg voor er een koper is gevonden, terwijl de wachttijd voor sociale huurwoningen enorm oploopt. Leegstaande huurwoningen die door woningbouwcorporaties verkocht worden, worden voorzien van posters met de tekst 'Waarom woont hier niemand?'

Gestart is met drie hofjes in Kerkelanden.Maar liefst 20 woningen bleken in deze drie hofjes leeg te staan. SP-bestuursvoorzitter Edwin de Braber: "Door de verkoop van sociale huurwoningen blijven er te weinig betaalbare huizen over. De SP voert al langer actie en hopelijk pikken de woningbouwcorporaties en de gemeente dit signaal eindelijk eens op en wordt er iets gedaan tegen leegstand en de verkoop van sociale huurwoningen."

Corporaties zijn vergeten waarvoor ze zijn opgericht
Behoud van voldoende sociale huurwoningen is een van de speerpunten van de SP. Zo is de afgelopen jaren met succes geprotesteerd tegen de sloop van honderden betaalbare woningen in bijvoorbeeld de Electrobuurt,Hilversum Noord en de Bloemenbuurt. Maar niet alleen door sloop, ook door verkoop of het in de verhuur brengen van de huurwoningen in de vrije sector, slinkt de voorraad sociale huurwoningen snel. De Braber: "Het lijkt wel alsof de corporaties vergeten zijn waarvoor ze zijn opgericht: zorgen voor betaalbare huisvesting. Een sociale huurwoning die verkocht is of in de vrije sector is verhuurd, is voorgoed verloren voor de voorraad betaalbare woningen."

Gemeenteraad heeft geen haast met aanpakken leegstand
De SP-raadsleden in Hilversum hebben al meermaals aan wethouder wonen Jan Rensen (PvdA) gevraagd om actie te ondernemen. En meermaals heeft de wethouder toegezegd dat hij met de woningbouwcorporaties in gesprek zou gaan maar tot op heden is daar nog niets van terecht gekomen. Kennelijk vind hij haast maken niet zo belangrijk. Wij gaan ervan uit dat deze PvdA-wethouder zijn toezeggingen nakomt maar vooralsnog zien wij daar niets van terug.

Op 9 mei 2012 diende de SP-raadsleden daarom een motie in om het college op te dragen met de woningbouwcorporaties in gesprek te gaan en naar een oplossing te zoeken. Dit in het kader van het plan van aanpak leegstand wat toen besproken werd. In dit plan van aanpak werd met geen woord gerept over acties die dit college zou kunnen ondernemen ten aanzien van leegstaande huurwoningen.

Tijdens de stemming bleek dat meerdere partijen die altijd roepen dat betaalbare woningen belangrijk zijn en leegstand niet gewenst is, tegen de motie stemde. Zo stemden de PvdA, D66, VVD, CDA, CU en Groen Links tegen. Hierdoor werd de motie verworpen en hoefde het college de opdracht niet uit te voeren. Fractievoorzitter Bianca Verweij: "heel merkwaardig dat partijen als Groen Links en de PvdA deze motie niet steunden. Juist van die partijen had ik meer gevoel van urgentie verwacht. Het zijn partijen die zich altijd tegen leegstand en voor betaalbaar wonen uitspreken"

Wat kunnen de woningbouwcorporaties doen?
Woningbouwcorporaties kunnen woningen die door verkoop leegstaan na maximaal een half jaar weer terug in de verhuur brengen. Wat dan wel van belang is dat ze de huizen die als sociale huurhuizen bedoeld zijn ook voor de sociale huurprijs verhuurd worden en niet zoals ze nu doen in de vrije sector waar belachelijk hoge huren gevraagd worden. Die kunnen ook door nagenoeg niemand opgebracht worden. Ook is de SP van mening dat er hernieuwde afspraken moeten komen over de kernvoorraad sociale huurwoningen.

Meld leegstaande woningen
Inwoners van Hilversum die in hun buurt leegstaande sociale huurwoningen weten die te koop staan, worden verzocht dit door te geven aan de SP via hilversum@sp.nl

Bekijk hier een interview met SP-raadslid Joep Meddens over het tekort aan betaalbare huurwoningen