Laat Hilversumse minima niet lijden onder BTW-verhoging

4 oktober 2012

Laat Hilversumse minima niet lijden onder BTW-verhoging

De SP wil dat de gemeente ervoor zorgt dat huishoudens met lage inkomens gecompenseerd worden voor de hogere btw die het Rijk vanaf 1 oktober berekent. Door de verhoging van het btw-tarief wordt mogelijk de gemeentebegroting beïnvloed en zal de koopkracht van iedereen dalen. Fractievoorzitter Bianca Verweij: "We willen weten wat de gevolgen voor de financiën van Hilversum zijn en of de gemeente iets kan en wil doen om een verdere lastenverzwaring van Hilversummers te voorkomen. Zeker voor mensen die nu nog maar net rond kunnen komen, kan dat het verschil maken want voor hen zullen de gevolgen enorm zijn."

Lastenverzwaring
Onder leiding van de Kunduzcoalitie (VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie) is vanaf 1 oktober het hoge btw-tarief verhoogd van 19 naar 21 procent. En ondanks dat enkele partijen (o.a. SP en PvdA) deze btw-verhoging tot (mede)inzet van de verkiezingen maakten, is de verhoging nu een realiteit. De PvdA heeft, door deze btw-maatregel niet terug te draaien een verkiezingsbelofte gebroken en dat heeft gevolgen voor de koopkracht, omdat de salarissen niet mee zullen stijgen. Aangezien iedereen hogere kosten krijgt zal er sprake zijn van een reële daling van de koopkracht. Het gemeentebestuur moet deze stijging van kosten in kaart brengen en zijn best doen om de minima te helpen.

Gevolgen voor gemeentebegroting
Ook voor de gemeente zal de btw-verhoging gevolgen hebben. Zo neemt de gemeente veel producten af en moeten projecten inclusief btw betaald worden. En dat geldt voor meer zaken zoals blijkt uit dit artikel.

Wat betekent het precies?
Om duidelijk te krijgen wat de btw-verhoging betekent voor de gemeentelijke begroting, inwoners van Hilversum en de minima in het speciaal stelde de SP daarom de volgende vragen aan het college:

Btw en gemeentebegroting

• 1. Kunt u aangeven wat de gevolgen van de verhoging voor de gemeente zullen zijn? Kunt u aangeven wat er voor de gemeente allemaal duurder wordt en hoeveel duurder dit wordt door deze hogere btw?
  • 2. Zijn er bij de gemeente betalingen naar voren gehaald om zodoende de hogere btw-kosten te voorkomen? Zo nee waarom niet?
  • 3. De btw-verhoging is inmiddels ingegaan. Heeft dit gevolgen voor de begroting van 2012 en dient de meerjarenbegroting nog aangepast te worden aan deze hogere btw?
  • 4. Bovenstaande vragen zijn ook van toepassing op de assurantiebelasting. We horen graag of ook die verhoging iets betekend voor de gemeentebegroting en hoe hiermee wordt omgegaan.
  • 5. Worden de genoemde alle verhogingen doorberekend aan inwoners van Hilversum?

BTW en minimabeleid

• 1. Kunt u aangeven wat de verhogingen van de btw per 1 oktober betekent voor Hilversumse minima? Wat gaan zij merken van deze maatregel?
  • 2. Bent u bereid om maatregelen te nemen om de koopkracht van de minima te beschermen nu de btw omhoog gaat, bijvoorbeeld door de armoedevoorzieningen mee te laten stijgen met de hogere btw? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen? Zo nee, waarom niet?
  • 3. De Minima Effect Rapportage is reeds uitgebracht. Kan het college aangeven of in deze rapportage ook de mogelijke BTW verhoging is meegenomen? Zo nee, kan deze dan alsnog meegenomen worden in de berekeningen.

Wij zijn benieuwd naar de antwoorden.......