SP in de wijk: Hilversum Noord

12 juni 2012

SP in de wijk: Hilversum Noord

De beste plek waar je kan horen wat mensen vinden van hun eigen wijk is de wijk zelf. Daarom gaat de SP al jaren lang eens in de zoveel tijd op bezoek bij een Hilversumse wijk. Dit keer waren we weer terug in Hilversum Noord. Het was niet echt lekker weer maar dat hield ons uiteraard niet tegen.

Melding openbare ruimte
In het tweede weekend van juni gingen we op bezoek bij de straten rondom de Vingboon- en Stalpaertstraat. Er was net een fikse storm geweest, dus op enkele plaatsen lagen er halve bomen op de weg. Daar hebben we natuurlijk meteen even melding van gemaakt bij het meldpunt openbare ruimte van de gemeente Hilversum. Een kleine moeite!

Duidelijk werd dat veel mensen in deze straten er met plezier wonen. Dat is natuurlijk goed om te horen.

Hier en daar stoorden mensen zich wel aan het feit dat buren hun voortuinen slechter onderhouden dan de omgeving eigenlijk wenste.

Maar dat gold zeker niet voor alle tuinen!

En wat de mensen in de buurt opviel is dat de goedkopere huurhuizen vaker te koop kwamen te staan, of voor een veel hogere prijs verhuurd werden dan dat ze voorheen kostten. Dat is natuurlijk iets waar de SP al geen voorstander van was en waar we iets aan willen doen.

Bovengrondse vuilcontainers
Duidelijk is het effect van bovengrondse vuilcontainers. Het is al heel lang een wens om die ergens ondergronds te krijgen maar dat is niet zo één twee drie geregeld.

Bij enkele huurhuizen hoorden wij klachten over schimmelvorming op de muren. Maar het moet gezegd worden.. Medewerkers van het bureau wijkzaken van de gemeente Hilversum ondersteunt deze mensen in hun gesprekken met de woningbouwvereniging. Top!

Onderzoek
Een enkele klacht willen we nog verder onderzoeken. Zo schreef een bewoner naar het college van burgemeester en wethouders maar heeft hij mogelijk geen antwoord gekregen. We zoeken informatie op met betrekking tot een klacht over langdurende werkzaamheden en/of uitgestelde werkzaamheden van de gemeente en we bekijken een wens met betrekking tot voorzieningen.

De zomer van 2011
In de zomer van 2011 waren we al op bezoek bij de straten rondom de Wesselstraat, de Wirixstraat en de Verschurestraat. Daar bleken mensen nogal last te hebben van overlast van drugsdealers en gebruikers. De SP heeft toen een bewoners overleg met wethouder, politie en gemeente belegd. Het resultaat is bekend en na nog wat aanvullend recherche werk heeft de politie de drugsdealers achter slot en grendel gekregen waarmee de rust in de wijk weer wat is teruggekeerd. Heel goed dus dat de bewoners zich roerden!

Lees hier het dossier Hilversum Noord weer veilig