Over het tekort aan betaalbare (huur)woningen

1 juni 2012

Over het tekort aan betaalbare (huur)woningen

Op zaterdag 26 mei was Hilversums SP raadslid Joep Meddens te gast bij het politiek café Hilversum. Hij sprak daar met fractievoorzitter Joost van Gilse van de VVD Hilversum. Het onderwerp: de verkoop van sociale huurwoningen. Iedereen weet dat daar in en rondom Hilversum een schreeuwend tekort aan is. In de raadsvergadering van afgelopen 9 mei vroeg de SP nog aandacht voor dit probleem. Opmerkelijk genoeg is de VVD Hilversum van mening dat het allemaal wel mee valt. Bekijk hier het debat.

Probleem erkend
Dat de vraag naar sociale en betaalbare huurwoningen groot is blijkt wel uit de vele honderden reacties die er wekelijks per woning binnen komen. De gemeente Hilversum heeft dit probleem inmiddels erkend zo blijkt uit de kenschets structuurvisie 2010-2030, p 26.

Daar staat namelijk: “Het aanbod van woningen in Hilversum sluit onvoldoende aan bij de vraag naar woningen. Er is een lange wachttijd voor sociale huurwoningen, de prijs van koopwoningen is relatief hoog en er is een relatief klein aanbod van het middensegment op de woningmarkt.”

Verkoop huurwoningen geen oplossing
Duidelijk is dat de verkoop van corporatiewoningen niet bijdraagt aan het behouden van de kernvoorraad sociale en betaalbare huurwoningen. Een alternatief voor mensen die geen huurhuis kunnen vinden is kopen. Maar de prijs van sociale koop is vastgesteld op 210 duizend euro. (volgens de SP een veel te hoge prijs) Mensen met een laag of middeninkomen krijgen daarvoor, in deze tijden de hypotheek niet eens rond. Met die optie zijn ze dus niet geholpen.

VDD Hilversum ontkent probleem
Daarom vinden wij het heel opmerkelijk dat de VVD tijdens het politiek café van zaterdag 26 mei aangaf dat het allemaal best wel mee viel met dat tekort aan sociale en betaalbare huurwoningen. Het bouwen voor lagere en midden inkomens (veelal jongeren en jonge gezinnen) vind de VVD niet zo nodig. Het lijkt wel of de VVD deze mensen Hilversum uit wil jagen in plaats van hen mogelijkheden te geven om in Hilversum te wonen.

Gemeenteraad verwerpt motie aanpak leegstand (sociale) huur/koopwoningen
De SP wil natuurlijk dat er iets gebeurd aan de leegstand van corporatiewoningen en daarom diende wij samen met LH en HvH, 9 mei, tijdens de bespreking van het plan van aanpak leegstand een motie aanpak leegstand (sociale) huur/koopwoningen in. Tot onze verbijstering ontraadde PvdA wethouder Jan Rensen deze motie en stemden de raadsfracties van GL/PvdA/D66/VVD/CU en het CDA tegen deze motie.

Dringend verzoek aan de wethouder
Geen enkele actie nemen was voor de SP fractie onacceptabel en na enig aandringen gaf de wethouder toch wel aan het probleem te erkennen en zegde hij toe binnenkort over het onderwerp leegstand (sociale) huur/koop-woningen met de verschillende corporaties in gesprek te gaan en dat hij de raad ging informeren over wat daaruit kwam en dat hij met de raad op een later moment over dit onderwerp wilde discussiëren. Afijn dat is in ieder geval iets. Wij zijn benieuwd..

SP fractie Tweede kamer stelt vragen
Overigens is het tekort aan betaalbare (huur)woningen niet alleen een Hilversums probleem en daarom heeft ook de Tweede Kamer fractie van de SP dit probleem op 29 mei nog maar eens bij de Tweede Kamer en minister onder de aandacht gebracht.