Bezuinigingen op brandweer teruggedraaid

7 juni 2012

Bezuinigingen op brandweer teruggedraaid

Bij het vaststellen van de begroting en de meerjarenraming is er kritisch gekeken naar alle uitgaven van de gemeente(n). Dus ook naar de kosten van de brandweer. Daarop kon nam men aan flink bezuinigd worden. De SP betoogde toen dat bezuinigen op de brandweer niet uitgesloten was, maar dat wel duidelijk moest zijn wat daarvan de consequenties waren. Dat was namelijk niet duidelijk. In Hilversum stemden alle fracties, met uitzondering van de SP, toen vóór de bezuinigingen zonder enig inzicht in de consequenties. Tijdens de raadsvergadering van woensdag 6 juni keerde echter het tij en gaf de Hilversumse burgemeester aan dat het voorstel om te bezuinigen gebaseerd was op doldwaze cijfers, dat de nu voorgestelde bezuinigen niet haalbaar zijn en dat de discussie opnieuw gevoerd moet worden.

Brandweer, bewoners en SP in actie
Op verschillende manieren is er aandacht gevraagd voor de consequenties van de bezuinigingen op de brandweer. De brandweermannen roerden zich, de brandweerchef gaf acte de présence tijdens een politiek café en de SP stuurde de burgemeester een brandbrief. De kranten stonden weken lang vol met nieuws over de gevolgen van het bezuinigen op de brandweer.

Geschrokken door de publiciteit en het verzet van brandweer, bewoners en SP in de hele regio hebben de burgemeesters ingegrepen. Op verzoek van de SP heeft er in februari brandoverleg plaatsgevonden en daar werd bekend gemaakt dat het één en ander opnieuw onderzocht ging worden.
Onafhankelijke onderzoek
Dat onderzoek heeft inmiddels plaats gevonden en de belangrijkste uitkomst van dit onderzoek is dat:

“het beleid en de bedrijfsvoering, van de brandweer onder druk staan, de verslechtering van de kwaliteit in het primaire proces is reeds zichtbaar en verder bezuinigen is onmogelijk zonder een verslechtering van de kwaliteit van de organisatie, zowel primair als ondersteunend. Hierdoor wordt niet meer voldaan aan de wet- en regelgeving.”

Verder werd duidelijk dat de Gooi en Vechtstreek procentueel meer bezuinigt op de brandweer dan
veel anderen in het land.

Het gelijk van de SP
Wij zijn blij dat de hilversumse raad en bestuur van de veiligheidsregio tot inkeer zijn gekomen. De bezuinigingsmaatregel is even in de koelkast gezet en er zal een herbezinningsdiscussie volgen. Voor het jaar 2012 en 2013 betekent dit dat we dus aanzienlijk minder op de brandweer bezuinigen. De redenatie van de burgemeesters is namelijk nu is dat we eerst inzicht nodig hebben in de onderbouwingen van bezuinigingsplannen. Pas dan kunnen we een afgewogen beslissing nemen over de consequenties voor de veiligheid van Hilversum, haar inwoners en de brandweermannen.

Dat is dus precies wat de SP ook betoogde toen de begroting van de veiligheidsregio vastgesteld werd.

Over samenwerken
Er is veel gediscussieerd over samenwerken. Wie zou waarom niet met wie willen samenwerken. De SP is van mening dat de burgemeesters hier een belangrijke rol hebben. Zij moeten het belang van de inwoners voorop stellen, samenwerken en solidair kunnen en willen zijn om de best mogelijke brandweer zorg te realiseren voor een reële prijs.

Misschien moeten ze eens te rade bij de uitrukkende brandweermannen. Die aarzelen geen seconde als ze bij elkaar in de auto moeten springen om een brand te blussen, een persoon uit een autowrak moeten knippen, een persoon te water moeten redden of een kat uit de boom moeten halen. Niet samenwerken is in hun werk geen optie.

Veilig voor een dubbeltje op de eerste rij
Wij verwachten dat onze brandweerchefs en brandweermannen, zowel vrijwillig als beroeps, prima weten of en waar er nog kan worden bespaard. Ons advies is dat ze nauw betrokken moeten worden bij het bedenken en doorspreken van bezuinigingsplannen.

Als we bezuinigen dan moeten risico’s aan de hand van het nieuwe risicodekkingsplan, door vakmensen, goed ingeschat en opgeschreven worden. Alleen dan kunnen de burgemeesters en gemeenteraden afgewogen keuzes maken. En wellicht zal er ook een moment komen dat we moeten erkennen dat we niet veilig voor een dubbeltje op de eerste rij kunnen zitten.

Wat de SP betreft gaat die discussie niet alleen over geld maar ook over mensen, hun leef- of werk omgeving en hun veiligheid.

Zie ook: