Vierhonderdzevenenzestig bomen langs het spoor gered
Vierhonderdzevenenzestig bomen langs het spoor gered
De gemeente Hilversum heeft, dankzij oplettende inwoners en SP politici, samen met ProRail en ‘Bomenwacht Nederland’ de kap van 467 bomen langs het spoortraject Amsterdam – Amersfoort voorkomen. De in januari 2011 voorgenomen kap van 640 bomen is teruggebracht naar 173 bomen. Lees hier hoe het gegaan is.
Wat er gebeurde
Een oplettende inwoner van het bomenrijke Hilversum wees ons op een wel heel merkwaardige aanvraag die op 20 januari 2011 werd gepubliceerd. Namelijk een aanvraag voor een vergunning voor het kappen van 664 (u leest het goed: zeshonderdvierenzestig!) bomen langs de spoorlijn Bussum-Amersfoort die te dicht op het spoor staan. Dat komt deels door achterstallig onderhoud en deels door een verandering van de spoorwegwet waardoor bomen verder van het spoor af moeten staan. En dat was nog maar het begin. Ook voor het traject richting Hollandsche Rading zou tzt een vergunning worden gevraagd.
Onze gedachten
De SP hecht natuurlijk groot belang aan de veiligheid van het spoor. Bomen die op de treinrails kunnen vallen moeten worden weggehaald, dat lijkt nogal duidelijk. Maar er worden bijvoorbeeld ook kapvergunningen aangevraagd voor bomen die op een spoordijk staan terwijl het spoor daar boven ligt. Tenzij bomen kunnen vliegen, vallen die natuurlijk nooit op het spoor. Ook de aanpassing van de spoorwegwet lijkt niet in alle gevallen een geldig argument. Het leek er op dat ProRail er een beetje een rommeltje van had gemaakt en gedacht heeft dat als je maar opschrijft dat de veiligheid in het geding is, dat die kapvergunning dan vanzelf wel komt.
februari 2011: SP stelt vragen
In februari 2011 stelde oud fractievoorzitter John van Otterloo daarom vragen aan de verantwoordelijk wethouder. In maart 2011 kregen we antwoord maar daarmee werd nog allerminst duidelijk hoe het verder zou gaan. Ook GroenLinks was inmiddels erg nieuwsgierig hoe dit nu verder moest. Zij hadden uitgezocht dat er namelijk nogal wat viel af te doen aan de argumenten die ProRail aanvoerde om de bomen te kappen. Tijdens een raadsdiscussie zag ook wethouder de door de bomen het bos niet meer en besloot hij er nog maar eens opnieuw naar te gaan kijken. Hij heeft beloofde om de raad binnen een maand uitvoerig te informeren. Tot die tijd wordt de kapvergunning niet afgegeven.
Mei 2012: Finaal antwoord ruim een jaar later
De wethouder heeft riant de tijd genomen om uit te zoeken hoe het zit en te overleggen met prorail. Nu ruim een jaar later komt onder staand persbericht van de gemeente. De gemeente Hilversum heeft samen met ProRail en ‘Bomenwacht Nederland’ de kap van 467 bomen langs het spoortraject Amsterdam – Amersfoort voorkomen. De in januari 2011 voorgenomen kap van 640 bomen is teruggebracht naar 173 bomen nu.
Maar goed beter laat antwoord dan geen. Als de inwoner niet had opgelet en wij geen vragen hadden gesteld dan waren deze 640 bomen nu waarschijnlijk al lang en breed omgelegd.
Goed dus dat we ons er tegen aan bemoeid hebben!
De nieuwe kapaanvraag, voor 173 bomen die in mei verwacht wordt, zullen we natuurlijk ook gaan bekijken..
Persbericht gemeente 10 mei 2012
Vierhonderdzevenenzestig bomen langs het spoor gered
De gemeente Hilversum heeft samen met ProRail en ‘Bomenwacht Nederland’ de kap van 467 bomen langs het spoortraject Amsterdam – Amersfoort voorkomen. De in januari 2011 voorgenomen kap van 640 bomen is teruggebracht naar 173 bomen nu.
Aanleiding voor de voorgenomen kap van 640 bomen vormt een aanpassing van de spoorweg-wetgeving. De zône langs het spoor waar geen bomen mogen staan, moet om veiligheidsredenen worden verbreed. Omdat Hilversum erg om haar bomen geeft, leverde het aantal van 640 bomen veel weerstand op. In overleg met ProRail, verantwoordelijk voor de veiligheid langs het spoor, en de onafhankelijke ‘Bomenwacht Nederland’ is onderzocht welke bomen gespaard kunnen worden. Elke boom is daarbij secuur beoordeeld op zijn conditie en positie ten opzichte van het spoor, alsmede op de overheersende windrichting.
De voorgenomen kap van 640 bomen is als gevolg daarvan teruggebracht naar 173 bomen, zodat 467 bomen zijn gered. Verantwoordelijk wethouder Frans van Osch: "Natuurlijk is de kap van 173 bomen jammer, maar helaas onvermijdelijk. We hebben dit moeten afwegen tegen het belang van veiligheid." Overigens geldt voor elke gekapte boom dat ProRail een boom moet herplanten; liefst in de buurt daarvan. Eind mei zal ProRail bij de gemeente Hilversum een nieuwe vergunningsaanvraag indienen, dit keer voor het kappen van de 173 bomen langs het spoortraject Amsterdam – Amersfoort.
Informatiebijeenkomst
Op donderdag 24 mei van 19.00 – 21.00 uur, in het Raadhuis Hilversum, informeren ProRail en de gemeente omwonenden over de voorgenomen bomenkap en over andere kap- en snoeiwerkzaam-heden waarvoor geen vergunning nodig is. De direct omwonenden ontvangen hiervoor een uitnodigingsbrief.
Uitvoering
De werkzaamheden worden uitgevoerd zodra de vergunning - met inachtneming van de bezwaartermijn - is verleend. Hierbij houdt de uitvoerend aannemer zich aan de bescherming van dier- en plantensoorten volgens de flora- en faunawetgeving. Onder meer door te kappen ná het broedseizoen dat op 15 juli eindigt. Omwonenden worden daarover kort voorafgaand aan de werkzaamheden via een huis-aan-huisbericht geïnformeerd.
Snoeien en kappen voor veilig spoor
Met het groenonderhoud worden gevaarlijke situaties voor het treinverkeer en grote vertragingen voorkomen, de zichtlijnen voor machinisten en voor het kruisende wegverkeer worden vergroot en hoge kosten voor het herstel van de bovenleiding en het spoor vermeden. Ook neemt in de herfst gladheid op het spoor af omdat er minder bladeren op het spoor kunnen vallen.
- Zie ook:
- NATUUR & MILIEU