Uitvoering gezinsbijstandtoets on hold

15 mei 2012

Uitvoering gezinsbijstandtoets on hold

Na enig aandringen van de SP heeft de wethouder sociale zaken, in de raadsvergadering van mei, besloten de controle en uitvoering van de gezinsbijstandstoets met onmiddellijke ingang ON HOLD te zetten totdat de afspraken vanuit het landelijke “Lente”akkoord van de “Kunduz coalitie” duidelijk zijn.

De SP vond dat de Hilversum de controle en uitvoering van de gezinsbijstandsstoets ON HOLD moest zetten omdat door de toets gezinnen in de bijstand in grote financiële problemen dreigen te komen. Wij publiceerden daarom een artikel waarin wij de wethouder oproepen tot deze maatregel. Het duurde even voordat de wethouder reageerde en daarom hebben we in de raadsvergadering van woensdag 9 mei aan de wethouder sociale zaken gevraagd of hij met onmiddellijke ingang ging stoppen met de controle en uitvoering van de gezinsbijstandstoets.

En het antwoord was: JA. Niet alleen heeft de wethouder de uitvoering van de gezinsbijstandtoets ON HOLD gezet maar ook de besluitvorming over een herziene langdurigheidsverordening is op de lange baan. De wethouder maakte wat ons betreft hier de enige juiste keuze. Dit alles is voor veel bijstandsgezinnen op dit moment goed nieuws.

Wij zijn heel erg nieuwsgierig wat de definitieve afspraken van de “Kunduz coalitie” in de uitwerking van het “Lente” akkoord zullen zijn.

Wij hopen op een sociaal gezicht!