SP pleit voor onmiddelijk stoppen met de uitvoering van de huishoudinkomenstoets

2 mei 2012

De gemeente Hilversum moet onmiddelijk stoppen met de uitvoering van de huishoudinkomenstoets, dat vinden SP raadsleden Bianca Verweij en Joep Meddens.

Anderen zijn al gestopt
Op vrijdag 27 april werd bekend dat de vier grote gemeenten - Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht - in overleg met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onmiddellijk zijn gestopt met de uitvoering van de huishoudinkomenstoets. Zij deden dit omdat in de zogeheten ‘Kunduzcoalitie’ is afgesproken dat de huishoudinkomenstoets komt te vervallen.

Huishoudinkomenstoets
De huishoudinkomenstoets is een toets op het inkomen van gezinnen in de bijstand. Voor het bepalen van het recht op bijstand en de hoogte van de uitkering worden alle inkomsten en het vermogen van alle gezinsleden van 18 jaar en ouder bij elkaar opgeteld. De gemeenteraad van Hilversum stelde in november 2011 het beleidsplan sociale zaken vast (met de stemmen van de SP en HvH tegen). In dit beleidsplan staat onder andere de huishoudinkomenstoets opgenomen.
Op de site van de gemeente Hilversum staat sinds die tijd gepubliceerd dat: “ voor een aanvraag bijstandsuitkering na 1 januari 2012 de huishoudinkomenstoets direct geldt en dat het voor mensen die al bijstand ontvingen op 1 juli 2012 zou gaan gelden.
"Nu duidelijk is dat het mogelijk is om met de uitvoering van de huishoudinkomenstoets te stoppen vinden wij als SP dan moet je dat ook doen."

Fractievoorzitter Bianca Verweij:

“ Wij vinden dat Hilversum, en alle gemeenten in de regio, het voorbeeld van deze vier gemeenten moet volgen omdat door de huihoudinkomenstoets gezinnen uit elkaar worden getrokken. Daarnaast worden mantelzorgers en ouderen financieel geraakt. Dat moeten we niet willen. We kunnen er nu voor kiezen om per onmiddellijk te stoppen met deze maatregel en de schade te beperken. Laten we dat dan ook doen!”

Nieuw beleid noodzakelijk
Met alle mensen die vanaf 1 januari met deze maatregel geconfronteerd zijn moeten zo snel mogelijk nieuwe afspraken gemaakt worden, voor alle nieuwkomers in de bijstand moet de maatregel niet gelden, onze Hilversumse beleidsstukken moeten zo snel mogelijk aangepast worden en natuurlijk moet iedereen die met deze maatregel te maken heeft over deze veranderingen geïnformeerd worden.

We hebben het college burgemeester en wethouders van Hilversum een brief gestuurd en gaan ervan uit dat zij in navolging van de grote gemeenten zullen stoppen met de uitvoering van de huishoudinkomenstoets en zo snel mogelijk met een nieuw beleidsvoorstel komen.