PvdA wethouder sociale zaken laat bijstandsgezinnen in de kou staan

7 mei 2012

PvdA wethouder sociale zaken laat bijstandsgezinnen in de kou staan

De gemeente Hilversum moet stoppen met de uitvoering van de gezinsbijstandsstoets omdat hierdoor veel mensen in grote financiële problemen dreigen te komen. Gezinnen worden uit elkaar gerukt, jongeren wordt een perspectief op een zelfstandig bestaan ontnomen, gezinsleden worden verantwoordelijk voor elkaars schulden en mensen die voor elkaar zorgen worden gestraft. Kortom de gezinstoets leidt tot tweedeling, uitsluiting, armoede en werkloosheid. Maar verbijsterend genoeg gaf deze week de Hilversumse PvdA wethouder sociale zaken “niet thuis”. Wel berekende hij hoeveel geld dat wel niet zou kosten. Aankomende raadsvergadering zal de SP vragen stellen over deze publicatie van de wethouder op de Hilversumse PvdA site.

Politieke realiteit
De vier grootste gemeenten zijn al gestopt met de uitvoering, ze hebben de afgelopen tijd veel kritiek geuit op het plan en spraken van een ,,hardvochtige en ingrijpende'' maatregel. Deze gemeenten stoppen met de uitvoering van de gezinsbijstandstoets omdat er een nieuw politiek akkoord ligt (VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie) waarin staat dat de gezinsbijstandstoets de prullenbalk in gaat. “Onmiddellijk stoppen ligt staatsrechtelijk ingewikkeld maar het akkoord ligt er en dat is een politieke realiteit” zegt een woordvoerder van het ministerie. Die zelfde woordvoerder zegt ook: 'We snappen dat gemeenten dit beleid even on hold zetten',

Wethouder sociale zaken zonder lef?
De SP heeft de wethouder vorige week opgeroepen om de uitvoering van gezinsbijstandstoets te stoppen, op te schorten, on hold te zetten of wat dan ook. Maar in plaats van dat de Hilversumse wethouder sociale zaken aankondigt de uitvoering van de gezinsbijstandstoets on hold te zetten laat hij via de lokale PvdA website weten dat hij even heeft zitten rekenen en dat het één en ander toch echt wel geld gaat kosten. Met een beetje ”pech” wel tot 335 duizend euro en wellicht is er ook geen (volgens de wethouder) zicht op terugbetaling door het rijk. “De raad kan bij de behandeling van de budgetrapportage een nagezonden memo verwachten.” Aldus de wethouder.

Sociale PvdA?
Hallo!! Hebben we het hier over dezelfde PvdA die zij aan zij met de SP en anderen deze gezinsbijstandstoets te vuur en te zwaard bestreden heeft? Of gaat dat lokaal niet op? De eerste de beste mogelijkheid om deze asociale maatregel die gezinnen uit elkaar drijft en mensen financieel raakt on hold te zetten laat de wethouder gaan omdat het geld kost. Verbijsterend…

Juist van een PvdA wethouder hadden we meer lef verwacht en meer zorg voor de mensen in plaats van alleen zorgen over het geld. Juist van deze PvdA wethouder hadden wij verwacht dat hij, in navolging van Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Wijdemeren, Zeist en inmiddels al vele anderen, op de bres zou gaan voor de mensen die de dupe worden van deze asociale maatregel.

Van twee walletjes
Overigens is het dezelfde wethouder die in maart nog voorstelde om voor het topsectorenbeleid, in 2012, 170 duizend euro uit het gemeentelijk potje voor de bijstand te halen. Dit topsectorenbeleid heeft nauwelijks iets met bijstand en sociale zaken te maken en valt ook nog eens onder een andere portefeuille. Hoe handig is het dan als je wethouder bent van twee portefeuilles enerzijds economie en anderzijds sociale zaken. Als het je dan uitkomt haal je gewoon geld uit het ene potje om het aan het andere potje uit te geven. De wethouder bedacht daarom dat hij geld wat bedoeld was om uit te geven aan de bijstand, uit te geven aan de bestuurlijke en ambtelijke overleggen ten behoeve van het topsectorenbeleid. Onder het mom van dit bijstandsgeld blijft toch over. Nu blijkt dat het geld wat hij in maart bedacht had uit te willen geven aan het topsectorenbeleid, heel hard nodig is om het inkomen van mensen in de bijstand te garanderen, verwachten wij dat de wethouder voor mensen kiest in plaats van voor bestuurlijke overleggen.

Sociale keuzes nu graag!
Wij begrijpen dat de wethouder zorgen heeft over geld. Maar dat kan toch niet betekenen dat hij, nu het mogelijk is, om een asociale maatregel on hold te zetten er voor kiest om bijstandsgezinnen in de kou laat staan.

Wij gaan er van uit dat hij zich zal bezinnen op zijn eerdere uitspraken en nog deze week zal beslissen dat ook Hilversum de uitvoering van de gezinsbijstandstoets on hold zal zetten. En dat hij zal beslissen om geld uit het gemeentelijk bijstandspotje gewoon aan bijstand uit te geven. Precies zoals we dat in de begroting hebben opgenomen.

Steun van de Hilversumse “Kunduzcoalitie” ?
En natuurlijk verwachten we ook van de lokale afdelingen van de partijen die het “kunduzakkoord” tekenden (VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie) dat zij er bij de wethouder op aandringen om de gezinsbijstandstoets on hold te zetten. En niet in de laatste plaats verwachten wij dat de raadsfractie van de Hilversumse PvdA haar sociale gezicht zal laten zien.

.
Update: dinsdag 15 mei 2012 17:25 uur

Op de website van de PvdA staat een artikel waarin we als SP beschuldigd worden van leugens en kwalijke onwaarheden in bovenstaand artikel.
Naar aanleiding van het verzoek van wethouder Jan Rensen hebben wij gekeken of wij dat bij nader inzien ook vonden.
Wij zien echter geen reden om ons artikel aan te passen

Aantijging 1. De wethouder schrijft: “leugens SP gaan te ver”
In ons stuk staan feiten die kloppen, plus meningen en conclusies. Dhr Rensen hoeft het er niet mee eens te zijn, maar daarmee zijn het nog geen leugens.

Aantijging 2. De wethouder schrijft: "Verweij beweert dat ik niet van plan ben ermee te stoppen”
Dit is feitelijk onjuist, wij schrijven als SP zelfs het tegenovergestelde in ons artikel:
“Wij gaan er van uit dat hij zich zal bezinnen op zijn eerdere uitspraken en nog deze week zal beslissen dat ook Hilversum de uitvoering van de gezinsbijstandstoets on hold zal zetten.”

Wij vonden dat het college dan wel de raad ervoor moet kiezen om de controle en uitvoering van de gezinsbijstandstoets, in navolging van andere gemeenten, on hold te zetten.
En dat was nog niet gebeurd en daarom vonden wij dat de wethouder de bijstandsgezinnen in de kou laat staan.
Verder vinden wij het opmerkelijk dat, met betrekking tot het stoppen van de gezinsbijstandstoets, de wethouder op de PvdA site schrijft,: (liever gisteren dan vandaag) Willen is nog iets anders dan voorstellen en/of doen, zeker wanneer dit tussen haakjes staat.

Wat hebben we gedaan

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen woensdag 9 mei hebben we wederom aangedrongen op het ON HOLD zetten van de huishoudinkomenstoets/gezinsbijstandstoets. In deze vergadering besloot de wethouder de controle en uitvoering van dit asociale beleid toch ON HOLD te zetten. Wij vinden dat een verstandig besluit. Lees hier meer