Gevaarlijk groen in de Oude Haven

27 mei 2012

Gevaarlijk groen in de Oude Haven

Vorige maand werd het Diependaalse bos als “gevaarlijk” bestempeld en is door de gemeenteraad besloten dat er extra inspanning geleverd moest worden om dit bos weer in goede staat te herstellen. Wat de SP betreft gaat dit ook op voor de Oude Haven (één van onze “groene vingers”) omdat wegspoelend hellingzand lijkt te zorgen voor gevaarlijke situaties. De SP heeft de wethouder groen en beheer daarom gevraagd te onderzoeken of er iets aan dit probleem gedaan kan worden.

Vele mensen genieten dagelijks van de in dit stadspark aanwezige natuur, de mogelijkheid om te wandelen, spelen, eten en drinken (en natuurlijk ontvangen we hier jaarlijks sinterklaas)

Probleem wegspoelend zand
Maar een probleem doet zich voor. Het zand van de taludhellingen spoelt tussen de wortels van de bomen weg. De helling kalft af waardoor bomen uiteindelijk te weinig houvast aan de helling hebben en kunnen omvallen. Dit is een bedreiging voor het prachtige groen op de taluds maar ook voor de veiligheid van huizen en mensen in de buurt. Grote bomen kunnen bijvoorbeeld omvallen (dit is al vaker gebeurd) en als dat gebeurd kunnen er vervelende situaties ontstaan. Bijvoorbeeld als bomen op het talud in tuinen van huizen op het talud vallen of als ze omvallen terwijl er kinderen op de taludhelling spelen.

Probleem erkend
De taluds van de hellingen van de oude haven zijn oud en stijl. Om te voorkomen dat het hellingzand ging schuiven zijn er ooit middels schotten, langs de hele helling ”plateaus” aangelegd. Vele van deze schotten zijn inmiddels vergaan en niet meer vervangen. Hierdoor kan het zand van de hellingen wegspoelen. Onlangs werden we hierop geattendeerd door een betrokken Hilversummer. Samen met deze Hilversummer zijn we ter plaatse gaan bekijken wat er aan de hand is.

Het probleem van wegspoelend zand is bij de gemeente bekend en erkend. Er is namelijk al eens geprobeerd om middels het plaatsten van een schotje het probleem op te lossen. Dit ene schotje is ons inziens een doekje voor het bloeden en lijkt ook niet de allerbeste oplossing, er spoelt nog steeds zand onderdoor en het zand spoelt over de gehele lengte van het talud weg. Ons inziens moet er zorg gedragen worden voor het voorkomen van wegspoelend zand over de hele lengte van het talud. Maar afijn door dit schotje is in ieder geval duidelijk dat de gemeente het probleem erkend.

Wat deed de SP?
We hebben de wethouder groen en beheer gevraagd te onderzoeken wat de stand van zaken is met betrekking tot het onderhoud en de veiligheid van de taluds. Van belang is ook dat nagedacht wordt hoe deze “groene vinger” ook in de toekomst mooi en veilig blijft. Want dit groene stadspark is de moeite van het goed onderhouden en behouden waard. Wij zijn dus heel benieuwd naar de bevindingen van de wethouder en de plannen voor de toekomst

De Oude Haven
Hilversum heeft ook binnen de bebouwde kom een groen karakter. Dit komt onder meer door het groen dat vanuit het landschap in de stad doordringt, de zogenoemde “groene vingers” Deze “groene vingers” vormen een verbinding tussen buitengebied en de stad.
De Oude Haven is één van de groene vingers. Het park is heeft een educatieve waarde, biedt veel ruimte voor natuur, biedt ruimte aan diverse recreatieve functies en natuurlijk is het aan de haven prachtig wonen.
In de jaren ´90 is de oude haven heringericht en in de voormalige zout- en zandbunkers (rijksmonument Dudok) zit een alleraardigst restaurantje met een aquarium speciaalzaak en wellicht in de toekomst een aquarium museum.
Redenen genoeg dus om goed te zorgen voor dit unieke stukje groen Hilversum